Mis kogu
selle kriisi juures muret teeb, siis see, et pole aru saada, et kriisi
juhitakse. Toimuvad mingisugused hädapärased paikamised, kuid tõsimeelset
strateegiat, juhitud strateegiat justkui polegi. Kriisi juhtimiseks ( nii
sellesse sisenemist, olemist, kui väljumist) tuleb … juhtida. Peaga. Kõik algab probleemi püstitamiset mida tahetakse lahenda ja selle lahendamise eelduste analüüsist. Kui eeldusi probleemi lahendamiseks pole, siis pole ka kõige vahvamal strateegial mingit mõtet. See ei tööta.
Kriisi
juhtimisel kehtivad kindlad reeglid: tegutseda selge suunaga, ettepoole,
kiirelt, paindlikult. Selline tegevusmudel
vajab otsustus- ja ka vastutusjulgust. Seda ressurssi on meil kahjuks lahjalt
käes, kuid ikkagi … Keerulistel aegadel on kõige kahjulikum teeselda pseudodemokraatlikke
protsesse (loe: hajutada vastutust) a´la
mängida soldatite nõukogu, et kas läheme rünnakule või sõõme suppi. Teadagi
kipub sellise valiku juures supisöömiseks. Kuni veel on. Praegu veel on EL ühiskatlas suppi, õigemini
suppi pole, kuid on illusioon supist, mida nüüd hoogsalt (kohati vihameelselt)
jagama asutakse. See illusioon lõputust supilürpimise võimalusest/võimekusest
on hägustanud meie pilti reaalsusest, tegelikest vajadustest. See, et oleks
vaja muuta institutsioone, vähendada regulatsioone ja elavdada loomingulisust
ei tule poliitinimestele veel pähegi. Eh,
järelikult pole elu poliitmaailmas veel taluperenaiselikult „võimatuna tunduv
olukord“. Pigem vastupidi, kriisi varjus toimub hoogne tsentraliseerimine,
standardiseerimine ja mikrojuhtimise süvenemine. Kõik „õilsate eesmärkide“
nimel (perepileti definitsiooni treimine on lausa naeruväärne (või kuritegelik
ühisressursi väärkasutus), aga keegi ei naera). Ehhee, on käibele lastud lausa
uued terminid nagu EL maks mis ei ole maks. Plasti mittemaks? No kuulge? Kogu raha mida administratsioonid
meie karmanist enda omasse suunavad on maksud (või trahvid). Nimetades asju
õigete nimedega saame ka ise aru, mida teeme ja miks. Enesepettus kriisis on
suurim pettus ja üks administratiivkriisi ilminguid. Suutmatus muutuda
vastavalt oludele. Nagu ütles Y. N. Harari („Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM
2018 Lk 177): „Mida rohkem bürokraatide mõju suureneb, seda immuunsemaks nad
oma vigade vastu muutuvad. Selle asemel, et lugusid tegelikkusega vastavusse
viia, kohandavad nad hoopis reaalsust vastavalt lugudele. Lõpuks langeb väline
tegelikkus nende bürokraatlike väljamõeldistega ka kokku, aga üksnes seetõttu,
et nad on reaalsust selleks sundinud.“
Kuidagi tuttav? Kohati tundub, et just niimoodi luuaksegi reaalsust – kõige
kummalisemad bürokraatlikud väljamõeldised viivad tegelikkust vastavusse
väljamõeldistega. Kolmikkriisiga väljamõeldiste osa suureneb. Immuunsüsteem, …
Ja-ah immuunsüsteemiga on kehvad lood, sest loomulik immuunsüsteem, mis peaks
hülgama liialdused ehk bürokraatilised jaburused, lastes süsteemil
jätkusuutlikult arenda on ülesse öelnud. Loomulik immuunsüsteem on asendunud tegelikkust
hülgava bürokraatliku immuunsüsteemiga, mis on osutunud üllatavalt visaks.
Valeks ja võltsiks, kuid visaks.
Võrreldes võrreldamatut.
Kolmikkriisi on võrreldud nii eelmise finantskriisiga, suure
depressiooniga kui sõjaga, kuid asi on selles, et seda kriisi ei saa võrrelda
mitte ainuüksi eelmiste kriisidega, võrdlusmoment paljudes sektorites ja paljudel turgudel üldse
puudub. Tehnilis-majanduslik seotus ja isiklik läbikäimine maailmas on selline,
et see on andnud tohutud kasvuvõimaluse majandustele, kuid ka pahalaste levile.
Seda olukorda saab küll võrrelda sajanditaguse Hispaania gripiga, kuid see
võrdlus on sama kui võrrelda Ford T ja Teslat. Autod ju mõlemad, kuid ….
Võrdlusmoment puudub. Turud on teised, mõjud on teised ja turutõrked on
teistsugused.
Aga muidugi mingi võrdlus peab olema, ega me tühjas ruumis pole.
Küsimus on selles, mida me võrdleme ja milliseid järeldusi nendest teha võib.
Mida meil siis täna võrreldakse? Me võime meediast lugeda (põhinedes firmade
avaldatud aruannetele ja SA andmetele), et selle või teise firma kasum ( käive,
eksport) on langenud võrreldes möödunud aasta sama ajaga X%, maksulaekumine on
vähenenud Y%. Kahju küll, kuid need
arvud on head vaid artiklipealkirjadeks, nendes numbrites pole midagi
võrreldavat operatiiv- ja strateegiliste otsuste tegemiseks ettevõtjate jaoks.
Tänaseid tulemusi ei saa võrrelda möödunudaastastega, sest olenemata sellest,
kui raske kellelgi meil teiega mullu oli, oli see ikkagi hea aasta. Me saame
seda aastat mäletama kui kuldajastut, lootuste ja unistuste ajastut. Sellel on
mõnus ajalooline väärtus. See on umbes sama kui võrrelda meie
põllumajandustoodangu mahtu 1913 aastal ja 1939 aastal ehk põllumajandus oli
nii palju muutunud, et Ilmasõjaeelset toodangutaset poldud veel
saavutatud. Hea teada muidugi, kuid …
elu ketras oma rada, inimesed olid teised, majandusüksused olid teised, turud
olid teised. Suurtootmislikud mõisamajandid olid lihtsalt tootlikumad ja
investeerimiskindlus kõrgem. Kuid selle teadmisega polnud midagi peale hakata,
kui ma jagati väiketaludeks (muide üks EW targemaid otsuseid üldse omas ajas,
mis ilmselgelt lõikas ära kõik revolutsioonilised kasvulavad, peremehed ei tee
revolutsiooni, nemad teevad tööd), siis oli majandus tarvis üles ehitada
täiesti uut moodi ja idasuunaline suurturg asendada lääneturgudega, millega
1939 aastaks päris hästi ka hakkama saadi. Kuid võrdlus? Mille võrdlus? Just,
polnud võrreldavad.
Avalikkuse teenindamine investeeringute põletamise ajastul
Just praegu on aeg mil
pannakse kokku suuremat osa firmade aastaaruandeid ja … Sellel, nagu
nägime, ei ole enam omanike ega nõukogude jaoks muud väärtust, kui ajalooline.
Täna elatakse (kes veel elab) hoopis teistes tingimustes ja teisel turul.
Möödunud aasta(d) on tähtis vaid sedavõrd, kui palju suudeti koguda varusid
investeerimiseks, kuid mida nüüd tuleb heleda leegiga põletada olematul turul
püsimiseks, lootuses turu taastumisele. Mnjah, investeering seegi ju.
Võrreldavad pole ei möödunud aasta kvartali ega kuu võrdlused tänavusega (va
mõned valdkonnad nagu maskitootjad, ravimifirmad ja kilekinnaste tootjad). Seal
pole midagi võrrelda, ei kulu, ei tulumudelit, kõik tuleb uuesti üles ehitada. Tegelikult tuleb uued tooted üles ehitada. Luua uus turg. Muuta
ennast, mitte ainult ainulaadseks vaid
asendamatuks.
Ja siinkohal ilmnebki administratiivse suutlikkuse küsimuse üliolulisus. Ülesandepüstitus avalikule teenistusele peab olema lihtne: kuidas ületada administratiivkriis, luua avaliku teenistuse asemel avalikkuse teenindamise teenus, et majanduses oleks uusi mudeleid ja uusi tooteid võimalik igaühel meist teiega iseseisvalt ehitada. Luua üha uusi tooteid, ehitada uusi turge. Vaadake, kui administratsioon jätkab tavalise kapakuga eelmisel aastal kinnitatud tööplaanide tuima täitmist, mida me paljudel juhtudel oleme kogenud, siis oleme kõik hädas, administratiivkriis areneb üldiseks pikaajaliseks L tüüpi kriisiks.
Kui majanduse pole
midagi millegagi võrrelda, siis ka vanade tööplaanide järgi plaanitäitmine,
kontrollimine, analüüsimine on ühiskonna edu mõistes mõttetu. Kurnav, kulukas
ja kuritegelik. Igatahes kahjulik ja kõigi aega (refrään: seda ainukest
taastumatut ressurssi) kuritarvitav. Asi on selles, et avalik teenistus ei saa
käia teist jalga võrreldes kogu muu riigiga, majandusega, ka siin tuleb ehitada
üles uued teenused. Avalik teenistus on teenussektor, mis elab reaalselt majanduses
toimuvast. Majandusmaastiku muutumisel peab muutuma ka avalik sektor, peavad muutuma selle funktsioonid, eesmärgid ja tegevusmeetodid.
Lugemisoskus:
Kunstlike võrdluste reaalsed otsused
Samas lugedes massimeedikuid ilmneb, et ettevõtluse eesliin
teab, et asjad on hapud, väga hapud.
Maksu- ja tolliameti andmetel on kriisi ühed suurimad kaotajad
tööstusettevõtted (muidugi näevad nemad (ja pangad) kõige esimesena, kellel
hakkab võhm välja minema), kuid sektori ettevõtjate sõnul võib mõnes valdkonnas
tõeline madalseis saabuda alles järgmisel aastal. Seesama efekt millest enne
rääkisime, ettevõtjad põletavad kangelaslikult investeeringuteks kogutud raha,
et sandistatud turul püsida, lootuses selle taastumisele. No kauaks neid
varusid jätkub tühikäiguks? Tugevamatel ilmselt tuleva aasta II kvartali
alguseni, siis … Sealt see tõeline
madalseis tulebki. Selles uudises on kaks tähtsat teavet, esiteks teavad
tööstusettevõtted, et tegelik langus jõuab meieni (teieni ka!) alles järgmisel
aastal, kuid teisalt iga päev, mis suudetakse toimetada „enne madalseisu“ on
tõeline võit. Iga madalseisueelne päev annab võimalusi kohendada nii firmadel
(kui Dr Riigil) olusid enda/meie kasuks.
Seda muidugi juhul, kui administreerimistasand vähegi ümber seadistada. Nii, et
tunduvad tulema sünged ajad. Muidugi tahab
Dr Riik aru saada, mis tegelikult toimub, kuid … Kuidas? Isearenevat, paindlikku,
muganduvat ja kohanevat andmetekke võrksüsteemi ju pole. Eks siin aita
(vanaaegselt mõeldes) ikka riiklik sund, statistikaandmete sundkogumine. Ainult,
et sunni mis sa sunnid, koomakundedelt vastust ikka ei saa.
Administratiivne
laibaloendus?
No võib-olla on mitteelujõulisi ettevõtjaid natukene vähem (protsent
sinna-tänna ei muuda üldpilti), sest päris arvestatav ports tugevategi
ettevõtjate aastaaruandeid istub veel audiitorite kontorites, kuid need on …
puhkusel. Suvi ju. Audiitoreid mainisin mitte selleks, et neid kuidagi
halvustada, vaid selleks, et juhtida tähelepanu ühele seni kummaliselt vähemärgatud
administratiivkriisi ilmingule, tegelikult võttis Pilvepiir 18. mail 2020. aastal vastu seadusemuudatuse, mille kohaselt
said ettevõtted muuhulgas eriolukorrast tulenevalt, sel aastal ajapikendust
majandusaasta aruannete esitamiseks ehk osaühing, aktsiaselts, täisühing ja
usaldusühing, kellel on kohustus esitada majandusaasta aruanne registripidajale
ajavahemikul 2020. aasta 12. märtsist 31. augustini, peab esitama aruande
hiljemalt 2020. aasta 31. oktoobril. Niisiis Äriregistrile andmete esitamine
lükati täiesti mõistlikult ja mõistetavatel põhjustel edasi, et lasta
ettevõtjatel tegeleda pakilisemate asjadega, kuid statistika osa (EKOMARi ja
EKOMAR-i küsimustik eeltäidetakse majandusaasta aruannete põhjal, mis on
esitatud äriregistrile.), mis põhineb
aastaaruandel, edasi ei lükatud. Hm, mingi administratiivne kius? Või paralüüs?
Ilmselt administratiivkriis. Küsisin ühe firma finantspealikult igaks juhuks
järgi ja sain vastuseks: „EKOMAR põhineb suuresti maj aasta aruandel ja ongi selle alusel juba
Statistikaameti poolt eeltäidetud. Minu arust lausa dubleerib aastaaruannet.
Selge see, et firmad, kes pole aastaaruannet lõpetanud, ei hakka aega ka
statistikale kulutama.“ Õige kah. Kuid Dr Riiki see talupojatarkus ei veena, SA annab „lahkelt“ teada, et: „Kui Te seda veel teinud ei ole (st
aruannet. PT), siis tuletame meelde, et küsimustiku täitmine on kohustuslik ja
andmed tuleks esitada võimalikult kiiresti. Seoses eriolukorraga peatasime sunniraha
kohaldamise kuni 1. augustini“. Olgu kriis või mitte, me trahvime teid
niikuinii? Laibaloendus jätkub. Ilmselt.
Järgneb …
Targutusi:
Lk 316. „Vanad firmad ei tea, miks nad peaksid jooksma
kiiremini, et kaotada aeglasemalt“. „Kõik sellised firmade tavad on just
täpselt need, mis takistavad neil tempokalt uuenevas maailmas hakkama saada.
Neil on rutiinid ja uskumused, mis tuginevad eeldusele stabiilsusest. Peaaegu mitte
ükski üle 20 aasta vanune firma pole selleks üles ehitatud. Tegelikult väidan
ma, et seda pole isegi viie aasta vanused firmad.“
Lk
12 „See arvuti navigeeris maailmaruumis ning aitas astronautidel laeva juhtida.
Ent ühtaegu olid Kuule lennanud astronautidel kaasas paberil tähekaardid, et
nad saaksid sekstandiga taevakehade nurkkõrgusi mõõta – samamoodi, nagu tehti
1700 aastate maadeuurijate laevade pardal – ning nõnda arvutinavigatsiooni
kontrollida.“
Lk
76 Kennedy Kuule laskumisest: „Kui keegi ainult mulle ütleks, kuidas järele
jõuda. Leidkem keegi – ükspuha kes. Minu mees olgu ta või kojamees, kui ta
ainult teaks, mismoodi seda teha.“
No comments:
Post a Comment