Friday, January 3, 2025

Pidulik pliiatsiteritus & Konkurentsiseadus

 



 Sattusime õpetatud kolleegidega aastalõpusaginas kohvipoes jutuhoogu. Heas seltskonnas on alati huvitav mõtteid põrgatada. Nii, et lahe oli.

 Kuid üks teemakene, Konkurentsiseaduse muutmise seaduse menetlemise megavenimine, kummastas meid kõiki. Konkurentsiõiguses endas pole mingit küsimust, selle eellugu Eestis algab 1989 aastast ja kehtima hakkas see juba 1993 aastal. Nii, et vana seadus, pealegi üle lihvitud EL-ga liitumiste läbirääkimiste käigus.  Tänaseks on Konkurentsiseaduseid vastu võetud mitu järjestikust ja täiendusi sellele on samuti hulgaliselt.  Konkurentsiseaduse enese sünnilugu, ega muudatused sellesse pole kunagi olnud lihtne protsess, kuid sellist pikamaadistantsi nagu meie konkurentsijärelevalve menetluste ühildamine ECN+ nõuetega … No see ületab igasuguse mõistlikkuse ja hea tava piirid. Kuus aastat, koos eelhoiatusega kaheksa aastat, on menetletud  menetluste menetlemist. Pöörane.

 Tiputeritamisest

 Tegemist on sarnaste menetluste ühtlustamisega EL konkurentsivõrgustikus, mitte konkurentsiõiguse põhipostulaatide  muutmisega. Lihtne ju? Mingi kummalise ajaloolise vimka tõttu otsustas meie administratiivne õigusloomemasin püüda seekord teha mitut asja korraga ja eriti püüdlikul viisil. Tiputeritamine? See oli nagu pliiatsi teritamisega, kui tahad kirjutamiseks teravat pliiatsit, siis … Siis on kaks võimalust. Esiteks teed pliiatsi teravaks ja siis alustadki joonistamist/kirjutamast. Funktsionaalsus täidetud. Või kui tahad „perfektolt“ teravat pliiatsivarianti, siis muudkui teritad ja teritad, sest kui see on juba peaaegu ideaalselt terav, siis viimane lihv murrab kindlasti mingi killukese lahti, nii et … Nii, et tähtsust ei oma enam pliiatsi funktsionaalne teravus, vaid teritamisprotsess iseenesest. Tundub, et selle täiendusseaduse eelnõu puhul just nii juhtski, teritamise/täiendamise eesmärk (turu sujuv toimimine) kadus silmist ja päevakorrast ja algas vihane süsteemipuhas teritamisprotsess. Üha uuesti

 Eellugu

 Täiendusseaduse konkurentsikaitse põhimõtete eneste osas  midagi uut ei olegi, kuid uhiuus (aga võibolla uuskasutatud vana) on menetluskord (Erihaldusmenetlus? Haldustrahvimenetlus? Konkurentsijärelevalvemenetlus?). Nüüd on see seaduseelnõu läbi vaeva ja vaenamise jõudnud Riigikogusse. Nagu teatab Seadusandja oma leheküljel: „Eelnõuga võetakse Eesti õigusesse üle ELi direktiiv, mille eesmärk on luua terves Euroopa Liidus toimiv konkurentsijärelevalve. Konkurentsijärelevalvemenetlus aitab luua ja säilitada vaba turgu, mis soodustab innovatsiooni ja muudab ettevõtjad välisturgudel konkurentsivõimelisemaks.“  See on tore, kuigi ma ei usu, et ükski (rikkumis)menetlus aitaks luua vaba turgu, kuid vaba turu põhimõtete järgimine ise on küll tähtis.

Ja siis teatab seesama lehekülg, et: … „ Eelnõu aluseks oleva ELi direktiivi ülevõtmistähtaeg oli 4. veebruar 2021. Praeguseks on Euroopa Komisjon esitanud Euroopa Kohtule Eesti vastu hagi seoses direktiivi mitteülevõtmisega.“ Ups! Mis mõttes? Kuidas nii?

 Piinlik lugu

 Vaat selline piinlik lugu, et ülevõtmise päramine tähtaeg oli … neli aastat tagasi.  ECN+ eellugu algab juba 2017. a mil  EK esitas Euroopa Parlamendile ja nõukogule ettepaneku direktiiviks, mille eesmärk oli tõhustada Euroopa konkurentsivõrgustiku volitusi Euroopa Liidu toimimise lepingu artiklite 101 ja 102 täitmise tagamiseks.  2019. a jõustuski uus ühtlustatud regulatsioon  ECN+ direktiivina. Märgiline on, et Eesti oli direktiivi lõpliku sõnastuse kujunemises võtmemängija. Ise tegime, ise nõustusime, ise võtsime kohustuse ja … ise mattusime siseriiklikusse juriidilistesse lõpututesse vaidlustesse.

 Kolm menetlust … kõik kõlbmatud?

 Olen konkurentsiinimene ja viimaste aastate juuramaailma “vihane võitlus“ menetluskorra üle konkurentsiõiguse valdkonnas on minu sügava veendumuse järgi ületanud igasuguse sündsused ja hea tava piirid. Juba aasta eest Konkurentsiameti 30 nimepäeva konverentsil kuulasin lummatult kahe kõrgjuristi arutlust menetluste teemal. Väga huvitav ja hariv vestlus oli, ainult et …Kogu selle õigusliku tulevärgi juures on üks viga, turg ise pole küllaldaselt kaitstud. Oeh! Meil on menüüs kolm menetlust: haldusmenetlus, väärteomenetlus ja kriminaalmenetlus (no tsiviilmenetlus kahjude korvamiseks on ka, kuid see pole praeguses vaidluses oluline).

Mis kõige vahvam, meil on viimase kolmekümne aasta jooksul (just nii kaua kui on kestnud taassünnitatud Vabariik või õigemini juba enne seda) olnud konkurentsiõiguse valdkonnas kasutusel kõik need menetlused ja nüüd … Nüüd ilmneb, et oleme nii erilised, et ECN+ ülevõtmiseks ei sobi ükski menetlus. Kõigile teistele liikmesriikidele sobib, kuid meile sobib maksta iga päev oma otsustamatuse eest trahvi 600 EUR/päevas, mis teeb aastas kokku reipad 219 tuh EUR. Raha nagu maha visatud (lisaks veel maineline kahju). Varsti kordistatakse päevatrahvi ja siis võib selleks kujuneda 2,19 milj EUR aastas.

Tihti me ei mõtle, mida selline „seadusloometus“ maksab meile teiega. Kokkuvõttes on selle regulatsiooniga tegelenud meie tippjuristid ja -administraatorid ilmselt sadu tuhandeid tunde ja kuigi see on jõudnud Seadusandja lauale pole see ikka valmis. Kokkulepet ei ole. Vaidlus jätkub.  Isegi seaduse vastuvõtmisega vaidlus veel ei lõppe, sest Õiguskantsler on ühes oma vastuses teada andnud, et „Kuid ka olukorras, mil eelnõu kooskõla põhiseadusega on kahtluse all, on oluline lõpuks saavutada õigusrahu ning selge on see, et Eestil tuleb direktiiv üle võtta. Selleks, et kontrollida direktiivi ülevõtva seaduse põhiseaduspärasust, olen vajadusel valmis pöörduma peale seaduse väljakuulutamist Riigikohtusse. Riigikohus saab hinnata normide põhiseaduspärasust ning muu hulgas saab vajadusel anda suunised, kuidas küsimusi tekitavaid sätteid põhiseaduspäraselt tõlgendada ja rakendada.“ Õige kah“

 Mis aga märgiline, kui seadus liipavana  vastu võetakse, siis kumulatiivkahjud suurenevad nagu püsimaksed lähima kümnenditel, mille jooksul uus menetluskord kohtupraktikaga ära paigatakse või osutub see pöördumatult parandamatuks. Kaks menetlusleeri on kaevunud nii sügavale oma kaevikutesse, et mingit mõistlikku lahendust ei paista. Taksomeeter tiksub… Turg ootab … Otsustamatus (otsusta+matus). Arusaamatus.

 

       Arusaamiseks lugesin siis uuesti läbi nii eelnõu, seletuskirja kui ka kõrgjuristide arvamused. Hm, oli väärt lugemisvara.  Akadeemilis-teoreetilisest vaatekohast väga haarav ja hariv. Eelnõu enese seletuskiri oli hunnitu, peaaegu kahesaja leheküljeline üllitis (kui arvestada viiteid alus- ja külgnevatele dokumentidele ning kohtulahenditele, siis oleks seletuskirja maht ilmselt mitmekümne tuhande lehekülje ringis), mis viitab sellele, et sellest seletuskirjast leiab rohkem kirja, kuid seletust. Vana tuttava bürokraatlik väsitamis- ja hajutamisetaktika – mata paber paberitesse.

Vastukaaluks seletuskirjale oli rohkelt arvamisi (ja eriti eriarvamusi) seaduseelnõu ja seletuskirja kohta. Eriarvamusi oli küll rohkelt, kuid leheküljeliselt kogumahult jäid need seletuskirja mahule ikkagi alla. Eelnõule olid oma arvamuse  esitanud nii õiguskantsler, advokatuur, kui ka advokaadibürood ja ettevõtlusorganisatsioonid. Nende kõrgjuristide arvamus oli, et seda eelnõud ei saa sellisel kujul vastu võtta: menetlusnormid ei ole piisavalt selged, põhiseaduslikud isikuõigused pole piisavalt kaitstud, see menetluskord ei sobi meie õigusruumi jne. Seega kaks täiesti selget seisukohta. Oleme umbseisus.

 Valikupüramiidist

 Vaidlus menetluste üle on üks tõsine asi, kuid minu arvates pole tegemist enam pelgalt vaidlusega, see on midagi enamat.  M Brown („Ma polen nõus“ ÄP 2023 Lk 143) viitab sellele, et Carol Travis ja Elliot Aronson kirjutasid 2007 aastal menuki pealkirjaga „Mistakes Were Made (But Not By Me)“, mis käsitleb sarnast olukorda: „Raamatus kirjeldatakse teoreetilist mudelit, mida nimetatakse valiku püramiidiks. See selgitab, kuidas lõhe vastandlike seisukohtade vahel aina laiemaks käriseb.„ „Nii võib juhtuda, et kahest inimesest, kelle arvamused õige pisut erinesid, saavad püramiidi mööda alla liikudes ja teineteisest aina kaugenedes vihased võitlejad.“ Tundub, et just seda püramiidi mööda alla libisedes olemegi alla liikunud. Kuulamisoskus on selles protsessis kaduma läinud, aktiivsest kuulamisoskusest rääkimata.  „Jacki sõnul on aktiivne kuulamisoskus oluline nii intervjueerimis- kui ka läbirääkimistehnikana.“ „Kuulaja on täielikult pühendunud sellele, mida rääkijal on öelda on. Selle asemel, et kiirustada kellegi teise probleemile lahendust pakkuma, surub ta ego alla ega tõtta hinnanguid andma või arvamust avaldama, lastes rääkijal oma sisetunded ilma vahele segamata täiel määral välja valada.“ „Aktiivse kuulamise täielik vastand on kuulamise teesklemine“ „Sedasorti nähtust nimetatakse hiilivaks vimmaks.“ (lk 163/165).  A Granti ( „Anna ja võta“ ÄP 2016 Lk 164) lisab siia veel ühe lisaselgituse:  „Kui investeering ei taha end ära tasuda, ja isegi juhul, kui oodata on kahjumisse jäämist, kipume me üha edasi investeerima. Majandusteadlased selgitavad seda käitumist kui „pöördumatute kulude lõksu“ – tulevaste kultuste väärtust hinnates ei suuda me enamasti varem tehtuid arvesse võtmata jätta. „

„Kõige võimsam tegur on oht enesehinnangule: kui ma investeerimist ei jätka, siis jätan ma endast rumala mulje ja tunnen end lollina.“ Tundub tõepärasena.

 Lugusid kujutletavast korrast

 Niisiis vihane võitlus, hiiliv vimm ja kartus tunda end lollina on selle seadusloome protsessi iseloomustavad omadused, millel asume konkurentsiseaduse eelnõud arutades. Kahju. Kuid tõsiasi on, et Konkurentsiseaduse üle on alati palju ja tuliselt vaieldud. Vaieldud isegi siis kui selle olemusest aru pole saadud. Just seepärast ei tihka ma lisada siia veel portsu mittekuulamist, vaid võtkem siinkohal appi C Gallo („Jutuvestja saladused“ Million Mindset OÜ 2020 Lk 267) tähelepanek: „Poetess Muriel Rukeyser ütles kord: Universum on tehtud lugudest, mitte aatomitest.““. Väga vahva. Kui seda ütlemist natukene parafraseerida, siis võiks ka öelda, et Universum on tehtud lugudest mitte paragrahvidest“.

N. Y. Harari nimetab meie kokkulepitud reegleid (seadused ja tavaõigused) kujutletavaks korraks, korraks mida me oleme ise loonud ja mida me saame ka ise muuta: „Inimeste igasugune laiapõhjaline koostöö – olgu selle vormiks siis tänapäeva riik, keskaegne kirik, muistne linn või arhailine suguaru – tugineb ühistel müütidel, mis eksisteerivad üksnes inimeste kollektiivses kujutluses.“ „Ometi ei eksisteeri need asjad kuskil mujal kui üksnes lugudes, mida inimesed välja mõtlevad ja üksteisele räägivad. Väljaspool inimeste ühist kujutlust ei eksisteeri kogu universumis ühtki jumalat, ühtki rahvust, ühtki ettevõtet, ei mingit raha, ei mingeid inimõigusi, ei mingeid seadusi ega ka õiglust.“ „Inimestel on lihtne aru saada, et „primitiivsete inimeste“ usk vaimudesse ja hingedesse ning täiskuu ajal lõkke ümber tantsimine on vahend, millega tagada sotsiaalne kord. Samas ei suuda nad kuidagi näha, et meie tänapäeva institutsioonid toimivad täpselt samadel alustel. Võtkem näiteks kasvõi ärimaailm. Praegused ettevõtjad ja juristid ei ole tegelikult muud kui võimekad maagid. Peamine erinevus nende ja suguharude šamaanide vahel seisneb selles, et juristid räägivad tunduvalt veidramaid lugusid.“  (N. Y. Harari „Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“ 2016 lk 42). „Me usume mingisse kindlasse korda, mitte sellepärast, et see ka objektiivselt olemas oleks vaid sellepärast, et usk selle olemasollu võimaldab meil edukalt koos töötada ja luua paremat ühiskonda.“  (lk 46) See on üks väga värskendav meeldetuletus: meie ise oleme reeglid teinud, selleks, et meie laiapõhjaline koostöö sujuks ladusalt ja me võime/saame/peame neid muutma, kui meie reeglid ei täida enam seatud eesmärki – laiapõhjalist koostööd.

Niisiis rääkides lugusid

Nii, et lood ja jutud. Ei hakka ma siinkohal vaidlema, milline menetlus on õige, milline vale, räägime lugusid. Lugusid konkurentsiõigusest. Ilmneb, et mul on otsustajate ees üks eelis – olen ilmselt omamoodi meie konkurentsiõiguse „ajalooline mälu“, konkurentsiõiguse üks „maaletoojaid“, esimese (teise ja nendele järgneva viie Konkurentsiseadusemuutmise ja täiendamise seaduseelnõu) väljatöötamise töögrupi esimees ja EL läbirääkimiste VV delegatsiooni liige konkurentsi valdkonna juht. Ilmselt olen ma endasse kogunud konkurentsiõiguse tõdesid ja filosoofiat rohkem, kui paljud teised. Minu sügava arusaamise järgi ongi konkurentsiõigus terviklik filosoofiline süsteem. See ei ole ei juriidiline ega ökonoomiline süsteem, see süsteem ise on filosoofiline.

Loo alustuseks alustame algusest - märgime ära, et konkurentsiõigus sündis … haldusmenetluse keskkonda (mõningate konkurentsiseaduste erisustega). Arvestades aega ja ajastuomast õigusmaastiku arhitektuuri, poleks sellel olnud muusse kohta võimalust sündidagi.

 Nüüdseks on maastik ja õigusarhitektuur muutunud ning viimase paarkümmend aasta toimetatud nii väärteo menetluse kui ka kriminaalmenetluse raamistikus. Kõik need menetlused on olnud ja toiminud omas ajas, omas süsteemsuses, omas võrgustikus. Tundub, et paljud  tänased VAU! efektiline uudsused on juba olnud ja põhjalikult unustatud. Paljugi „uudsest“ on juba ühel või teisel kujul  olnud sh ka kuni 10% trahvid rikkuja möödunud majandusaasta käibele. Olnud, kuid unustatud. Mis seal imestada, kui isegi kakssada aastat eksisteerinud hetiitide suurimpeerium unustati nii põhjalikult, et 19 saj tuli see taasavastada, siis miks mitte unustada üht küllaltki tõhusalt eksisteerinud menetlussüsteemi. Ikka juhtub. Muide ka Soome Rootsi, Norra, Islandi ja enamuse liikmesriikide Konkurentsiseaduste menetlusi põhines nende riikide haldusmenetlusel Konkurentsiseaduste erisustega.

 Paljuvaieldud tundmatu

 Konkurents on üks inimloomuse aluseid, täpselt samamoodi nagu koostöögi. Seda õhkõrna piiri edasiviiva koostöö ja võistlusvalmiduse vahel  konkurentsiõigus valvabki. Konkurentsiseadus on väga omamoodi seadus, see on nagu hea ja kurja äratundmise puu. Selles ei ole määratud täpseid lubatud suurusi, kaale või kiirusi. Selline piibellik seadus, et sina ei pea mitte varastama, sina ei pea mitte tapma. Lihtne? Tegelikult pole see üldse lihtne. See on üks keerulisemaid ja mitmeti tõlgendatavaid  õigusi üldse. Selles on peaaegu kõik suhteline ja hinnanguline alates kaubaturu määratlusest ja võimaliku rikkumise olemuseni.

 Meie konkurentsiõiguse eellugu sai Eestis alguse 1989/1990, mil käivitus riiklikult kehtestatud hindade liberaliseerimise reform, mis võimaldas üleüldse kaubaturu ja konkurentsi teket.  Aga mis enne seda oli? No enne seda oli sotsialistlik võistlus. Sotsialistlik võistlus oli teadagi riiklik plaanimajandus, mitte konkurents ega turg. Konkurentsiõigusega astusime täiesti uude maailma. Ega me väga hiljaks ei jäänudki see oli umbes aastakene peale Soome Konkurentsiameti sündi, milline oli meile esmaseks eeskujuks ja mentoriks konkurentsiõiguse valdkonnas. Tuleb tunnistada, et olen siiani arvamusel, et põhjanaabrite menetluskord ja Konkurentsikohtu olemasolu tagasid neile kiire väljamurdmise kartellide ja monopolide riigi staatusest. Hinnakujundusreformi järgselt oli meil turu arengu kaitseks ette nähtud kaks uut mehhanismi: konkurentsikaitse ja tarbijakaitse. Niimoodi Põhjala sõprade abil ja eeskujul me Konkurentsiseadust välja töötama hakkasimegi. Algus tehtud. Aitäh Matti!

 Majanduslikust Põhiseadusest

 Konkurentsiõigus ise sai alguse USA-st 1890 aastal Shermani seadusega. Miks? „Shermani seaduse eellugu tõestab, et tema lähtekohaks oli majandusliku võimu demokraatliku kontrolli eesmärk. Liigses majanduslikus  võimus nähti ohtu põhiseaduslikele individuaalsetele vabadustele. Ideaalseks peeti vaba konkurentsi“ (J. Sepp „.Konkurentsipoliitika õiguslikud alused“ TÜ 1993). See tähendab, et konkurents pole mitte ainult majanduse kaitse, vaid ka põhiseaduslike õiguste kaitse. Just see teebki konkurentsiseadusest niivõrd tähtsa seaduse  - lausa majanduse Põhiseaduse. Nendest põhimõtetest lähtuvad kõik maailma Konkurentsiseadused.

Euroopa modernne konkurentsiõigus sai alguse Rooma lepinguga, mis allkirjastati 1957. aastal ja millega asutati 1. jaanuarist 1958 Euroopa Majandusühendus. Ühtseid konkurentsipõhimõtteid asutamislepingus käsitlesid artiklid 81 ja 82.Sellest asutamislepingus (ja hilisemast Mastrichti lepingust)  on ülesse ehitatud kõigi liikmesriikide konkurentsiõigused. Konkurentsiõiguse põhimõtted on naeruväärselt lihtsad – turguvalitseva seisundi kuritarvitamine ja  konkurentsi kahjustava eesmärgi või tagajärjega ettevõtjatevaheline kokkulepe, kooskõlastatud tegevus ja ettevõtjate ühenduse otsus on keelatud. Nende kahe põhimõtte lisaventiiliks said riigiabi ja riigihangete kord, ehk teatavas mõttes eelkonkurents seal kus konkurents on piiratud. Kuid tähtis on see, et need on lisaklauslid, need ei ole põhipostulaadid. Abivahendid. Abiventiiliks, mis suuresti reguleerib ennast ise on ka koondumise kontroll. Kuigi  konkurentsiõiguse algpõhimõtted on lihtsad, siis aru saamine sellest kas tegemist on konkurentsiõiguse rikkumisega on hulka keerulisem.

Läheme turule … kaubaturule

Konkurentsiõiguses algab kõik turu määratlusest: „ Kaubaturg on hinna, kvaliteedi, tehniliste omaduste, realiseerimis- ja kasutustingimuste ning tarbimis- ja muude omaduste poolest ostja seisukohalt omavahel vahetatavate või asendatavate (edaspidi asendatavate) kaupade käibimise ala, mis hõlmab muu hulgas kogu Eesti territooriumi või selle osa.“ Justkui lihtne ja selge, kuid … Kuid kuidas määratleda kaubaturgu Konkurentsiseaduse mõistes tegelikult? Praktikas? Kuidas hinnata kaupade vahetatavust ja asendatavust? Kui jookide jada kaubaturul algab näiteks piimaga, jätkub mineraalveega ja mahlaga, siis mingil momendil läheb see üle alkoholivabaks kirsimaitseliseks õlleks ning kääritatud õunamahlaks ehk siidriks. Vahva eks ole? Millise piirini on need joogid asendatavad või vahetatavad? Hea küsimus, eks ole? Kuid seda rada mööda võime edasi liikuda kaubaturgu laiali vedades „päris“ õlle ja veini juurde, millele järgneks kangemad destillaadid. Hm? Kuhu panna piirid? Kaubaturg tuleb piiritleda nagu seadus ette näeb ehk kas kaup on asendatav ja vahetatav. Nüüd läheb paljudel nägu naerule, et … Aga see ei ole naerukoht vaid tegemist on tõsise analüüsiga ja kogumi hindamisega. Väga vastutusrikas muide. Väga suuri (isiklikke) kogemusi eeldav. Ühes Rootsi koondumisjuhtumis, milles kaks betoonitootjat tahtsid ühineda, määratleti kaubaturuks ehitusmaterjalide kaubaturg. Hm, kas tõesti on betoon asendatav aknaklaasi või ukselukkudega? Inimene on ekslik. Eriti tihti eksib ta kui tal puudub valdkonnast isiklik kogemus. Nagu aru saate, siis turgu võib nii kitsendada kui laiendada.

Suhtelisuse selgusest

 Konkurentsiseadust võib seega vabalt nimetada ka suhtelisuse seaduseks. Nagu eelnevalt mainitud, konkurentsiõigus ei anna selgeid parameetreid ( lubatud, kaal, piirkiirus või sisalduse protsent), mis konkreetselt on rikkumine. Kõike hinnatakse kogumis ja mõjudes.

Just selle eripära tõttu, et see mida hinnatakse on hinnanguline (ja võibolla ajas teisenev), muudab konkurentsiõiguse rikkumise menetluskorra selguse, üheseltmõistetavuse ja ühildumise EL konkurentsivõrgustikuga ülimalt tähtsaks. Käesoleval ajal kehtib kõigis liikmesriikides „oma menetluskord“ (alates haldusmenetlusest kuni kriminaalmenetluseni välja koos mitmete ühendmenetluste või eriklauslitega) millele lisandub veel piiriülesed menetlused, mida toimetab EK oma menetluse järgi. Kokkuvõtteks tarbetult palju ajalooliste sabade ja eksimustega menetlusi ühes majandusruumis. Kohati oleks nagu tegemist vasakpoolse ja parempoolse liiklusega üheaegselt. Seda võimalikku vastuolu  ECN+ püüabki vältida.

EK konkurentsiadministratsioon on kogu aeg püüdnud leida tõhusaid lahendusi konkrentsihälvete eemaldamiseks turult. Tähtis on siinkohal faktor, et turutoimet häirivad piirangud tuleb turult maha võtta võimalikult kiiresti, sest turumoonutus toob kaasa majandusele pikaajalisi ja võibolla pöördumatuid kahjustusi. Just seepärast peavad menetlused olema efektiivsed. Nii ajaefekiivsed kui ka kuluefektiivsed. Selleks on EK poolt loodud grupierandid, erandite „iseteeninduspood“, leebusprogramm ja koondumis ja eranditaotluste läbivaatamise ajalise piiranguga jne. ECN+ on just üks selliseid konkurentsiõiguse edasiarendusi, mis kaasajastab ja täpsustab nii definitsioone, kui ka menetluskorda, muutes seda efektiivsemaks ja kulutõhusamaks. ECN+ annab ette põhimõtted, kuid ei määra kindlaks millist menetlust iga liikmesriik kasutab. Tähtis on tulemus.

Tuletagem meelde, et ECN+ eesmärk on anda liikmesriikide konkurentsiasutustele Euroopa Liidu toimimise lepingu artiklite 101 ja 102 tulemuslikuks kohaldamiseks vajalikud:

-volitused,

-ressursid ja

-sõltumatuse tagatised.

Kui te nüüd loete seda ülalkirjeldatud eesmärki, siis ECN+ eesmärgiks on konkurentsireeglite tulemuslik kasutamine, mitte nende kokkuvaristamine.

 Nõudepesija filosoofiast

 ECN+ kätkeb endas vaieldamatult mitmeid positiivseid ühtlustusi. Need ühtlustused  lubasid ka meil kohalikust tigedusest ja ülereguleerimisest puhta maniskiga välja tulla. Kõik see tundus loogiline ja lihtne ja siis …

Just siis jooksis meie seadusloome masin kinni. Jooksis nii kinni, et seadust peab administratiivjõuga vägisi menetlema. Tundub, et ühe asjaga püüti lahendada mitut asja. „Mitmeasja“ tegemisel kaob harilikult fookus eesmärgilt ja asendub eesmärgi saavutamise vahenditega. Antud juhul keskenduti menetluskorrale. Mitte ainult menetluskorrale, vaid mingi  ideevälgatuse tõttu püüti kokku siduda ja üheks muuta neli menetlust. Tõesti suurejooneline.  Mõte hea, kuid alati ei pruugi tulemus olla just … meeldiv. Kuidas nii?

  Vaadake, kui te olete toidunautleja, siis ilmselt tahate süüa söögikohas maitsvat lõunat. Tellite eraldi kalaroa, kapsasuppi, mannavahtu maasikamoosiga ja kohvi. Muidugi tähendab see seda et selleks kulub neli ühikut nõusid. Kui te olete nõudepesija, siis … Ha, te saite juba aru? Muidugi valaksite te kõik ühte kaussi, sest toidu nautlemine pole teie prioriteet, teid ei huvita toidunautlejate arvamus. Teie pesete nõusid. Mida vähem seda parem. Üks menetlus, üks moll, … ükskõik. Kogu lugu. Märgiline on see, et lõuna komponendid on samad, kuid serveerimine/menetlus muudab kogu lõuna (või õigusselguse) tulemit.

Kuid siin on üks nüanss, mis on vaidlusteekonnal kaduma läinud, milline on söögikoha/seaduse enese eesmärk? Nõudepesu/iluseadus? Või klientide rahulolu ja harmooniline teenindamine? Midagi samalaadset juhtus täiendusseaduse eelnõuga. Kuid nii nagu söögikohaga tuleb ka seadusloomes vaadata milline on seaduse valmistamise eesmärk, kas lihtsalt ühildada ühildamatut või saada selle tulemusena harmooniliselt toimiv turg? Eks ole, ärgem kaotagem silmist eesmärki.

 Kõhklused ja kahtlused

  ECN+ annab meile tänuväärse võimaluse puhta maniskiga väljuda lombakast menetlusdisainist. Lihtne. Miks hakati aretama uut erihaldusmenetlust jääb mõneti arusaamatuks? Ajaloolisel mälul on selle kohta küll mingisugune aimdus, kuid … kes seda nüüd nii täpselt ka teab. Võib-olla oli see veel üks katse „tõupuhta“ Karistusseadustiku eestkõnelejatelt? Ei tea. Suure tõenäosusega on see mis kinni kiilus tegelikult 25 aasta tagune liialt lihtsustatud lähenemine karistusseadustiku menetlemisele. Karistuseadustik oli süsteemipuhas ja õiguslikult ilus vaadat jaotades kõik inimeste teod kaheks: väärad teod ja kurjad teod. Kuid elu on harilikult keerulisem kui kahe kasti mäng. Nii ei sobitunud ka konkurentsi seaduse järelvalve, selle menetluskord ning ... see jäigi liipama. 

Tegelikult oleks minule kui esimese konkurentsiseaduse eestvedajale pidanud meeldima haldusmenetlus, kuid … Kuid ei meeldi, sest aega tagasi keerata ei saa ja menetlejate nahas nii ebakindlas menetluskorras küll olla ei tahaks. Lisaks need kummalised enesesüüstamise katsed, ameti koondaruandekohustus naljapäevaks ja konkurentsiametnike ametist lahkumisel väga ühepoolne tegevuspiirang ilma seda piirangut tasakaalustamata või kompenseerimata.

Tõsiasi on, et valik kiire turutõrgete lahendamise ja karmi karistamise vahel tehti 25 aastat tagasi ja selle valiku peale on ehitatud terve võrgustik juhtumeid ja teadmisi. Ka on olemas  menetlejad, kes oskavad toimida just kehtivas ja läbiproovitud menetluskeskkonnas. Uue menetluskorra kehtestamine tähendab järgmist paarikümneaastast lonkamist vigases menetlusmaailmas, üldsuse süüdistusi ja turu ebakindlust. Pidagem meeles, et tänane järelevalvemaastik kujunes juhtum juhtumi haaval … vaevaliselt väärteomenetluse ja kriminaalmenetluse keskkonnas.

 Vahetades liipamisjalga

 Nüüdne erihaldusmenetluse idee muudaks jälle kogu süsteemi ja alluvusvahekordi. Olukorda ei muuda paremaks ka täiendusseaduse eelnõu paarisaja leheküljeline seletuskiri.

Mulle ECN+ filosoofia meeldib, kuid nii nagu juba liitumisläbirääkimiste voorudes selgus, siis EK ei „käsi“ meil mingit kindlat menetlust kasutada, tähtis on et saavutatakse ühenduse eesmärkidele vastav tulemus. Nii, et väite et EK „nõuab“ meilt haldusmenetlust ei ole päris tõene. Seepärast olekski olnud lihtsaim viis kohandada väärteomenetlust niimoodi, et see täidaks ECN+ parameetreid, kuid … Kuid sel juhul, kui võtta välja konkurentsirikkumiste menetlustest välja kriminaalmenetlus ja füüsiline isik, lisada suurtrahvid, siis … Siis tõepoolest pole see enam ei väärteomenetlus ega kriminaalmenetlus. Vähemalt pole see enam „tõupuhas“ Karistusseadustiku menetlus. Sellest „tõupuhtuse“ seisukohast oli uue (mingisuguse teise) menetluse disainimine täiesti loogiline valik, ainult, et see ei saa enam olla ka haldusmenetlus, sest siis muudaks see tänapäevase haldusmenetluse olemust. Ka haldusmenetlus on 25 aastaga arenenud omateed.

 Kurblugu

 Tõsiuskse konkurentsiinimesena on kogu seda tiputeritamist väga „kurblich“ jälgida. Ühest küljest muidugi see, et administratiivvõimude otsustamatuse tõttu on turg ja järelevalveasutused pandud sundootele, teiseks meie otsustamatus langetab iga venitatud päevaga meie prestiiži konkurentsimaailmas ja kolmandaks maksame me ka iga päev „avaliku tiputeritamise teenuse eest“ ning trahvi oma otsustussuutmatuse eest.  Kuid kui mõelda nendele sadadele tuhandetele töötundidele, mida selle seadusloometusse protsessis on kulutatud, siis see on päris pelutav.  Tulemuseks on see, et … tulemust ei ole. Või veel hullem, tulemuseks on kaos.

 Konkurentsijärelevalve tasalülitamisest

Täiesti selge on, et kui „kujutletava korra" ainukene eesmärk on laiapõhjaline koostöö, siis oludes kus õigusavalikkus ja ettevõtlusorganisatsioonid on ilmselgelt uue erihaldusmenetluse vastu, siis sellist seadust ei saa vastu võtta. Kui selles on klauslid, mis piiravad isikuvabadust, siis seda ei saa vastu võtta, kui seal on klauslid mis nõuavad enesesüüstamist, siis seda ei saa vastu võtta, kui seadus pole põhiseaduspärane ega isikute põhiõigusi tagav, siis ei saa seda vastu võtta Kuid …

Kui see võetakse vastu praegusel kujul, siis on tõenäoline, et järgmised paarkümmend aastat lonkab erihaldusmenetlus kohtujuhtumist kohtujuhtumisse, mille sisuks ei ole vaidlus konkurentsiõiguse (hea ja kurja äratundmise puu), vaid menetluskorra nõrkuste üle.  Kogu selle aja ei toimu turul tõhusat konkurentsijärelevalvet. Võib-olla ongi selles kogu vaidlusprotsessi kurikaval mõte? Tekitada olukord, mil konkurentsijärelevalve ei oma kindlaid tööriistu turu korrastamiseks ja on hõivatud pooliku menetluskorra üle vaidlemisega, mitte turuhälvete lahendamisega? Kehv valik. Kallis ja kehv.

Tundub, et uue menetluse puhul muutub konkurentsijärelevalve ainukeseks tõhusaks tööriistaks läbirääkimisoskus ettevõtjatega § 7830. Kohustuse võtmise heakskiitmise raames ((1) Ettevõtja või ettevõtjate ühendus võib Konkurentsiameti heakskiidul võtta kohustuse Konkurentsiameti väljendatud konkurentsiprobleemide lahendamiseks. Kui Konkurentsiamet kiidab kohustuse võtmise heaks, ei tuvasta ta keelatud teo toimepanemist.), mis olemuslikult viib tagasi esimese Konkurentsiseaduse regulatsioonialasse ja mis selleaegsetes oludes ja süsteemis toimis tõhusalt. Tänapäeval? Vaevalt. Kriminaalkarmus on turuosalised pelglikuks teinud ja nad ei ole liialt meelestatud läbirääkimistele. Milleks riskida? Kohustuste võtmise heakskiitmine ja endise olukorra taastamise läbirääkimised  vajab muidugi süvateadmisi valdkonnaspetsiifilisi majandusvaldkonna toimimisest. Kas menetlejad on selleks valmis? Ettevalmistunud? Kas nad on filosoofid või mõõgamehed? Eks ole jälle hea küsimus.

Kuid on veel üks tasakaalustamata nüanss, mis tunduvalt raskendab konkurentsijärelevalve tegevust. Konkurentsiamet jäetakse üksi võistlusväljale. Seoses uue erihaldusmenetlusega, mis õnneks kaotab küll kriminaalkaristuse (hinnangulise ja suhtelise) konkurentsivaldkonna üle, kaotab see kaasneva kahjuna ka prokuratuuri juriidilise raskekahurväe abikäe. Läheb raskeks.

Tulles tagasi protsessi algusesse, siis tuletagem meelde, et ECN+ eesmärk on anda EL liikmesriikide konkurentsiasutustele Euroopa Liidu toimimise lepingu artiklite 101 ja 102 tulemuslikuks kohaldamiseks vajalikud volitused, ressursid ja sõltumatuse tagatised. NB! Volitused, ressursid ja sõltumatuse tagatised. Praegusel juhul tundub, et ühtegi neist eesmärkidest pole seadusemuudatusega saavutatud, pigem vastupidi – konkurentsijärelevalve on edukalt tasalülitatud.

 Rekombineerimise ilust

 Tõsiasi on, et on otsustamise aeg. Me oleme oma pliiatsit pea kaheksa aastat teritanud, nüüd tuleks allkiri tehtule alla panna.  Igakord ei pea midagi uut välja mõtlema, aitab kui rekombineerida olemasolev. Ehk nagu M. McKeown („Kogu tõde innovatsioonist” Äripäev 2009 Lk 28) väga reljeefselt välja toob: „Iga uus elu koosneb vanadest aatomitest. Sa ei saa endale uusi aatomeid isegi mitte siis, kui oled imik. Sa saad vanad aatomid, mis on maailmas eksisteerinud juba ligi 15 miljardit aastat. Üllatav on see, et olgugi, et sa oled peaaegu täielikult tehtud ainult kolme tüüpi aatomitest, oled sa unikaalne. Sinu seitse miljardit-miljardit-miljardit vesiniku-, hapniku- ja süsinikuaatomit on identsed minu omadega. Me oleme samad – ainult erinevad. Iga uus idee koosneb vanadest ideedest. Originaalsus ei sõltu millegi loomisest eimillestki. See sõltub ideede ja materjalide uutmoodi kokkusobitamises. Parimal juhul viib see olemasolevad vajadused kokku uute ideedega või hoopis loob vanadest ideedest uued vajadused.” Vaadake, kui Gatling 1861 a oma mitmeraualise kuulipilduja disainis, siis oli see avasamm kuulipildujate maailma, kuid kui H.Maxim 1883 aastal oma jahutusega kuulipilduja turule tõi osutus Gatlingi kuulipilduja vananenud ja unustatuks pea sajaks aastaks. Kuid kui tule kiirus kuulipritsides muutus nii suureks, et kuulipildujad sülgasid välja praktiliselt sularauda, millele toru vastu ei pidanud, siis tuli meelde (mitte ei leiutatud nullist) Gatlingi disain. Väga tark tähelepanek. Kuulipildujate disain rekombineeriti kasutades sajandivanuse lahenduse elemente. Vaatame mis meil olnud on, olemas on ja kas seda annab uutmoodi kokku panna.

 Geeniuste kõhklused

 Carlo Rovelli („Seitse lühikest füüsikatundi“ Ajakirjade kirjastus,2016 Lk 25)  on täheldanud, et: „Oma artikli sissejuhatuses kirjutas Einstein: „Mulle tundub, et vaatlustulemusi, (…)“ Need lihtsad ja selged read on kvantteooria reaalne sünnitunnistus. Pange tähele toredat algusfraasi „Mulle tundub, et …“, mis meenutab fraasi „Ma arvan …“, millega Darwin juhatas oma päevikus sisse suure idee liikide arenemisest. Või kõhklust, millest kõneles Faraday oma revolutsioonilist magnetväljade ideed esmakordselt tutvustades. Geenius kõhkles.“ Ja-jah geeniused kõhklevad. Meie … Meie ei kahtle.

Täiendusseaduse eelnõu puhul on valdavalt tegemist lõplike seisukohtadega. Mind teeb see murelikuks. Mina kahtlen, kõhklen ja mulle tundub, et … mõistlik on konkurentsiõiguse menetlus üles ehitada väärteomenetlusele konkurentsiõigusest tulenevate erisustega. Jah see lõhub lõpuks Karistusseadustiku „tõupuhtust“, kuid menetlus millele on paarikümne aastaga peale ehitatud korralik ja läbivaieldud menetluskord oleks ainukene selgelt arusaadav menetlus.

Kui kohendada väärteomenetlust selliselt, et konkurentsiõiguse puhul käsitleks see ainult ettevõtjaid mitte füüsilisi isikuid, kaob raskepärane  kriminaalmenetlus, kehtestub  konkurentsiprobleemide lahendamiseks ettevõtjate poolne kohustuste võtmise süsteem, leebusprogramm, karistuste lagi muutub samasuguseks nagu teistes liikmesriikides ja trahvid määratakse kohtu poolt, siis võime lõpuks saada pärid mõjusa ja protsessitõhus turutõrgete vastase süsteemi. Tasub proovida, seda enam et on otsustamise aeg.

Kaheksa aastat tiputeritamist … Mida me sellest saime? Tohutu panustamise tulemusel on meil saepuruhunnik segi söepuruga, kuid toimivat pliiatsit ei ole. Ei tule ka, sest süsteemipuhtuse ja ideaalse kuju ihaluses teritasime me pliiatsi … lõpuni. Saepurusegadikuga ei saa kirjutada, see on prügi. Lihtsalt prügi. Reostus. Kahju.

 Pliiatsit enam ei ole, kuid kogemused ja rekombineerimise imeline vägi on. Nüüd on rekombineerimises aeg, aeg mil olemasolevad „jupid“ looval moel kokku sobitada toimivaks tervikuks. Kiirelt. Poliitturg peab tegema valiku, sest vaid poliitiline tahe suudab seda lahendada. Täpselt niimoodi nagu esimese Konkurentsiseadusega mida sai tehtud umbes neli aastat ja 134 varianti (kuskil seal kandis läks lugemine juba segi), kuid esimene põhiseaduslik valitsus suutis poliitilise tahtega selle täiesti uue ja tundmatu maailma muuta tegelikkuseks paari variantsusega ja loetud kuudega. On otsustamise aeg. Meeldetuletuseks, kord, milles elame on kujutletav kord, meie teiega ise oleme selle teinud, meie saame seda ka muuta, kui … tahame muuta.

Targutusi:

A.    Dib „Üheleheküljeline turundusplaan“ ÄP 2020

 Lk 76 „Ärge unustage, et inimesed ostavad eelkõige emotsioonide pinnalt ja loogilise põhjenduse leiavad Hiljam. Faktide ja arvudega nende loogikale rõhumine on täielik ajaraisk.“

M. Konnikova „Meelevalitseja“ Helios 2013

 Lk 95 „Mittevalikud on samuti valikud. Ja need on seejuures vägagi kõnekad. Iga mittetegevus viitab paralleelsele tegevusele; iga mittevalik paralleelsele valikule; iga puudumine olemasolu.“


No comments:

Post a Comment