Elame mingis uute tähenduste
maailmas. Kui meile koolis õpetati et
1+1=2, siis ilmneb, et see ei ole ainuke õige vastus. Tänapäeva vastus
on kas struktuurne, nominaalne või tegevuspõhine. Juba minu kooliajal käibis
anekdoot, milles raamatupidaja andis vastuseks „Aga kui palju vaja on?“. Nüüd siis
on see kunagine anekdoot tõelisuseks muutunud, me ei toimeta mitte
võimalustepõhises vaid vajadustepõhises maailmas.. Kuid vaadake sellest et me
asju ümber nimetame ei muutu nende liidetavate summa, mida oli ilmekalt näha ka
viimase RES esitlusel. Kui raha ei ole, siis raha ei ole. Reaalselt. Tuleb
hakata kärpima. Ja kärpimine ei saa olla nominaalne, vaid reaalne hädatapp.
Ämbriauku
otsimas
Vaadates
pidukondade pealike ehmunud/üllatunud nägusid RES esitamisele järgneval
pressikal, siis tundub, et kõigil vasardas peas mõttepojuke, „Kuidas siis
niimoodi? Kuhu raha kadus?“. Meie teiega
küsime sama, kuid lisaks kummitab küsimus, kuidas eelmine administratsioon,
kellel oli taga nii RAMI, MAMI, kui SA, MTA andmemassiivid ja analüüsid, võisid
mitte märgata (või vähemalt ühe variandina läbi arvutada) võimalikku
rahanappust? Või ei tahtnud näha? Sest siis oleks pidanud ette nägema ka
teiseseid ja kolmanda ringi tagajärgi „Teadvustades
kõrgema tasandi tagajärgi, millest lähtuvalt loodus asjad paika paneb, olen
mõistnud, et harva saavutavad eesmärke inimesed, kes annavad liigselt kaalu
otsuste esmastele tagajärgedele ning ignoreerivad teiseseid ja kõrgema tasandi
tagajärgi. Põhjus on selles, et esmased tagajärjed on sageli teiseste tagajärgedega
vastuolus ja see põhjustab suuri otsustusvigu.“.„Päris sageli on esmased
tagajärjed kiusatused, mis lähevad meile maksma selle, mida tegelikult tahame;
vahel on esmased tagajärjed meie teel seisvad takistused. Tundub peaaegu, nagu
jaotaks loodus meid selle järgi, et annab meile mõlema tasandi tagajärgi kaasa
toovaid trikiga valikuid ja karistab neid, kes otsustavad ainuüksi esmastest
tagajärgedest lähtudes.“ (R. Dalio „Põhimõtted“ ÄP 2018 Lk 173)
Mitmed administratsioonid
üksteise järgi pole mõistnud, et nende otsuste „esmased tagajärjed on sageli
teiseste tagajärgedega vastuolus ja see põhjustab suuri otsustusvigu.“ Nad on
andnud järgi kiusatustele, „mis lähevad meile maksma selle, mida
tegelikult tahame“. Meil on kiusatusest kujunenud reegel, kuigi oli selge, et on vaid
aja küsimus, millal see talutavuspunkt ületatakse. Eelmise administratsiooni
kõigile kõige lubamisega selle piiri ületanud, nüüd … Nüüd on see, mida
majandusinimesed juba ammu on rääkinud, rahakapp on tühi ja tuleb tegeleda teiseste
ja kolmandate tagajärgedega sh juba võetud kohustustega ja antud lubadustega.
Tuleb hakata keset majanduskasvu kärpima, et lappida lubaduste tekki. Me oleme
oma karistuse saanud. Hm, peaaegu nagu Venetsueela. Loodame vaid, et Dr Riigil
(ja meil kõigil teistel ka) jagub edaspidi rohkem ettevaatamistarkust et näha
enda esmaste valikute taga teiseseid tagajärgi ja paigutada energiat sinna, kus
see kõige enam kasu toob. Lootma ikka peab, kuid …
Kuid nüüdki
esitati küsimus täiesti valesti, mitte, kus on meie rahaämbris auk, kuskohalt
elumahlad välja jooksevad ehk millised on need tegevused ja kulutused, millest
me võiksime loobuda (regulatsioonide vähendamine, mis vähendab vajadust
järelevalve järgi, loovuse tõstmisest), vaid üllatuslikult asuti ämbriaugu otsimise
ja sulgemise asemel ämbrit täitma uute
püsikulutuste sundkasvatamisega seal kus selleks mingit vajadust pole,
jättes panustamata sinna kus seda ilmtingimata (näiteks teadus) vaja on. Puhas
populism. Populistlikud rahastused tuleb lõpetada ja küsida kuhu investeerida
niimoodi et sellest oleks kasu kogu ühiskonnale.
Kui ilmnes, et Dr Riik ei kasvata
teaduse rahastamist järgnevatel aastatel kokkulepitud tasemele, siis … Olin
ehmunud? Nördinud? Hämmingus? Pettunud? Jah, kõike seda, kuid mõeldes Dalolikult
teisestele ja kolmandatele tagajärgedele, siis tundus hetkeks, et Dr
Riik tegi siinkohal ilmselt õige otsuse? Kuidas nii? Ma olen isiklikult kindlal
seisukohal, et teadusesse tuleb investeerida rohkem, tunduvalt rohke, et
vastutustundliku majanduse kaudu tõsta meie närust 75+% tootlikkust 150%le.
Selline tõus ei ole võimalik ilma teaduse tugeva panuseta. Teisalt on tänane olukord poliitmaailma ebareaalsete
lubaduste reaalne väljund. Piltlikult öeldes kukkus senine arusaam meie
rahalisest suutlikkusest reaalselt kokku. Kollaps. Mida teha? Niipalju, kui
meedikute aruteludest aru võib saada, on
arsti esimeseks ülesandeks mitte kohe
tulipalavalt ravima hakata (mis võib osutuda fataalseks) vaid stabiliseerida
olukord, saada aru, milles probleem ja siis alustada alles siis tõhusat ravi.
Arsti esmane ülesanne on mitte halvendada patsiendi olukorda, seejärel …
Mõtlesin, et tore, see toimuski, et Dr Riik võttis aja maha ja stabiliseeris
kaks näitajat so. riigikaitse ja teaduse rahastuse, kõik ülejäänud pandi …
kunstlikusse koomasse. Mida muud see eelarvete kärpimine on, kui kunstlik kooma
ametkonnale. Nii ja kui nüüd Dr Riik analüüsiks, kui palju ta saaks ettevõtjate
kui majanduskeskkonna tulumutukate lõputut energiat kasutades (või
vähemalt neid mitte tappes) vabastada reaalset maksusuressursse ning suunata
neid teadusesse. Tekkis selline hetkeline lootus, et siis me ei peaks rääkima teaduse rahastamise
puhul 1% eelarvest vaid ilmselgelt 2% ja … jääks veel ülegi. Y. N.
Harari on kirjutanud, et: „Suurimaks teadusavastuseks oli rumaluse avastamine.
Kui inimesed mõistsid, kui vähe nad tegelikult maailmast teavad, tekis neil
väga hea põhjus otsida uusi teadmisi. See omakorda avas teadusele tee arengu
poole.“ (Y. N. Harari „Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 lk 223). Lootsin.
Lootsin reaalselt … kuid ei arvanud ära. Illusionism jätkub. Kas saaksime meie
teiega kuidagi kaasa aidata reaalmaailma taastamisele? Leida neid ämbriauke, mida
kinni toppida, et teadusepuu kastmiseks raha jätkuks?
Meie teiega ei jõua kohe kõiki
ämbriauke ülesse leida, see vajab pikemat toimetamist, analüüse ja auditeid,
riigireformi, kuid alustame kõige värskematest. Selleks peame oskama küsida
õigeid küsimusi, sest küsides valesid küsimusi, saame ka valesid vastuseid.
Niisiis:
Küsides
valesid küsimusi …
Energia (ja informatsioon) on meid
loonud ja meie loodud maailmas kõige alus. Meie olime siiani uhked oma
iseseisva energeetika üle, kuid oskasime küsida vaid seda, kui kauaks meil
põlevkivi jätkub, et seda taeva poole kõrvetada. Ilmnes, et me esitasime vale
küsimuse, meil on veel hulgi põlevkivi, kuid selle kasutamine on muutunud keskkonnaliselt
kahjulikust ka majanduslikult kahjulikuks. Lõppjaam. Ei osanud esitada õigeid
küsimusi, lugeda informatsiooni ega panustada uutesse energia saamise liikidesse.
Kogu
meie (st inimkonna) areng lähtub energia kättesaadavusest ja kättesaadavusest,
selle laiendamisest. „Tööstusrevolutsioon on sisuliselt olnud
energia muundamise revolutsioon. Selle sügavamaks mõtteks on, et meie käsutuses
olev energia on piiramatu. Kui täpne olla, saab ainuke piirang siin olla üksnes
meie teadmatus. (…) Meil pole selle kätte saamiseks vaja teha muud, kui
leiutada paremad pumbad.“ (Y. N. Harari „Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“ 2016
(437/438). Sellesse huvitavasse mõttearendusse on kätketud mitu
tähtsat põhimõtet: esiteks, et me avastame üha uusi energiaallikaid, teiseks et
energia on piiramatu ja kolmandaks kõik oleneb meie enda teadmistest või
teadmatusest.
Meie oleme oma teadmatuses
olnud uhked oma iseseisva energeetika üle, kuid … Kuid moodsad ajad ja moodsad
regulatsioonid on muutnud meie põlevkivienergeetika konkurentsivõimetuks.
Iganenuks. Olen ikka imestanud meie inimeste innukat jonnakust võistelda õlitootmises
nendega kellel õli voolab maast välja kui kaameliajamise udja maha kukub. Nüüd,
kui meie põlevkivielekter kokku kuivab (ning ilmselt Virumaa mentaalne reostus
kasvab) meie konkurentsivõime üha langeb. Me pole suutnud välja pakkuda mingit
tõsiseltvõetavat alternatiivi peale börsilt energia ostu ehk impordi. Kuid mida
ekspordime? Kuidas toita meie unistusi elektrirongidest, robotmaailmast,
värkvõrkudest ja iseliikuvatest autodest? Uus energeetiline olukord muudab ju
kaubavahetuse tasakaalu? Dr Riik pole suutnud vanast mõttemudelist,
suurushullustusest, lahti saada, kuid nii nagu looduskeskkonnas on ka
majanduskeskkonnas eduka toimimise aluseks liigirohkus. Selles koosluses peab
olema igasuguseid mutukaid, kuid tuluettevõtteid peab olema rohkem, kui
kuluettevõtteid. Kuid „Suurtel panustel on ka vähem
märgatavaid puudusi: Enamikul juhtudel hakkab suur projekt ühel hetkel elama
oma elu. Mitte keegi ei taha võtta enda peale otsust kirjutada kuludesse
senikulutatud raha, mistõttu muutub projekt elavaks surnuks ja neelab ressursse
veel aastaid pärast kasutuks või soovimatuks muutumist”. „Kummalisel
kombel pole suure projekti investeerimiskriteeriumid sama ranged kui väikese
projekti omad. Suur ülemus ei pea oma suuri otsuseid õigustama. Samuti pole
suur otsus nii selgelt piiritletud kui väike, sest selle juures on lihtsalt
rohkem, mida piiritleda.” (M. McKeown „Kogu tõde innovatsioonist” Äripäev 2009
lk 32)
Kabinetikindralid ja administratiivarbujad
Ilmselt just vaimustumine vaid
suurprojektidest on Dr Riiki senini takistanud andmast signaali, et
„Istutage tuulikuid nagu noormetsa!“. Või panustanud sitkelt
päikeseenergia tootmisse, sihtülesandega „Igale kodule (ja ka kodutule) oma
päikesefarm!“. Kes on Euroopa lõunaosas ringi sõitnud, on ilmselt märganud, et
seal on põhiliseks põllukultuuriks muutunud päikesefarmid. Nojah, ütleme
niimoodi, et viinamarjad ja päikesefarmid. Aga ei, meil käib uude energeetikasse
suhtumine nagu lageraie, kõik maha. Juba juurelt. Maale tuulikuid ei või
ehitada ja merre ei saa ka ehitada ja mäe otsa … Segased olete või, tahate mäe
otsa tuulikut panna? Kuhu siis oleks võimalik tuulikuid peita? Orgu? Keldrisse?
Menetlustoimikusse? Mõttelaiskus. Kui hiinlased nokitsevad värvi
kallal millega võib savionni õlgkatuse üle värvida ja kaks juhet räästa alla seada,
et elektrit saada, siis mille üle meie mõtleme? Kuidas mitte tuuleparke luua?
Kuidas iga võimalik pargipoeg enne koorumist ära hävitada? Tulemuslikult oleme praktiliselt
hävitanud ühe energiatootmise liigi. Pole vist ühtegi sellist eraalgatuslikku
tööstuslikku tuuleparki, millele poleks Dr Riik kaikaid tiivikutesse virutanud.
Hm. „Huvitav“ energiastrateegia. Kõik seepärast, et küsimusepüstitus on vale
olnud. Põhimotiiv ei tohi olla: „Kuidas ettevõtja initsiatiivi saaks maha
suruda?“ vaid „Mida me saame teha, et ettevõtjat aidata, olla talle partner?“ Kuid
see mõttemaailma ümberkujundamine on raske, sest nii nagu päriskindralid
valmistuvad põhiliselt eelmiseks sõjaks, nii valmistuvad ka kabinetikindralid
eelmiseks majandustsükliks. Nüüd oleme sõltlased, energiasõltlased, kuid ikka
jätkame mõtlemist võimalikult kallitest ja ohtlikest suurvormidest.
Keegi ei küsi, kui palju aega ja
raha on ettevõtjad kaotanud, kui ettevõtluspoliitika oleks pärituuleline,
homsesse vaatav. Tundub, et koguarve oleks sadu miljoneid, mis investeerimise
ja arengu asemel on läinud tühja pusimisele. See on ju meie kui ühiskonna
kaotus. Kulu, mille eest oleks võinud teadust arendada.
Riiklik lahendus: laiendada
reostust?
Vaadake, ega see, et meie
ühepäevapoliitika energeetikas meie põlevkivienergeetika seiskab, ega seepärast
ei seisku elu meie energeetilistes bastionites. Kui energiaplokke võib sulgeda
ja jälle avada, siis inimesi konserveerida pole võimalik, nendega tuleb
arvestada. Need kulud, mis oleksid võinud olla õigeaegsel ettevõtluspoliitika
kaasajastamisel olla tulud, tuleb kandagi kuludesse. See kui pealikud räägivad,
et me orienteerume ümber rohkem õlitootmisele ja jätame energiaplokid reservi,
siis on see kõik ajutine ja kulukas. Perspektiivitu ka. Muide „laiendatud“ õlitootmisest
nii palju, et „kivi“ mida kaevandatakse koosneb kolmest osast:
- esiteks see kivi, mis ei põle,
-teiseks see kivi, mis kõlbab õli
tootmiseks, kui ka põletamiseks, kuid kasutatakse põhiliselt õli tootmiseks ja
-kolmandaks kivi, mis ei kõlba õli
tootmiseks ja kõlbab vaid elektri tootmiseks.
Nagu „kõrvalolevalt pildilt“ näha,
siis see kivi, mis ei põle on juba sündides kasutu või jääde, kuid
kui põlevkivielektrit enam ei toodeta, kuid õlitoodangut suurendatakse, siis …
Küsimus? Huvitav mis saab sellest põlevkivist, mis õliks ei kõlba ja mida
elektriks ei kõrvetata? Arvasite ära? Ei arvanud? See kivi (viisakalt
sõnastatult) „ladustatakse“, kuid olemuslikult tekkib sellest jääde. Aja
möödudes muutub see jäätmest ohtlikuks jäätmeks. Keskkonnareostus noh! Kõige
otsesemas mõttes. Seda meie poliitinimesed lubavadki pidulikult suurendada –
keskkonnareostust.
Niisiis on MAMI-l plaanis suunata vananenud tehnoloogiasse umbes miljardi jagu meie ühist raha. Kuid kui küsida, nii nagu küsin Riigikontrolör, kas sellega midagi paremat peale polegi hakata? Eks ole järjekordne hea küsimus? Kuid kui selle raha suhestada kuidagi tulevikutehnoloogiatega ehk teadusega, palju me siis võiksime saada võitu, vanaaegse vuntsimise kahjumiga võrreldes? Eh, veel parem küsimus. Millegipärast MAMI selliseid küsimusi ei esita.
Kuidas ladustada ohutult 120 000
tuumapommi jagu energiat?
Kuid kõige suurem oht ähvardab meid
mitte „ladustatud“ jäätmete näol, vaid ladustatud inimeste näol. Ladustatud
inimesed on juhitamatusse protsessi akumuleeritud energia. See on probleem. Kui
Eesti Energia saadab 1300 töötajat sundpuhkusele, siis … Kui kauaks? Seaduse
järgi võib sundpuhkus olla kuni 90 päeva 12 kuu
jooksul. Sundpuhkusega kaasneb ka palga vähendamine, mis sõltub koormuse
vähendamisest. Poliitinimeste etteasted jätavad mulje, et midagi hullu pole
juhtunud. Tundub, et kõik oleks justkui lahendatud, inimeste eest on hoolitsetud
(saadetud sundpuhkusele, Töötukassa hoolitseb kelle eest vaja, jne), pealikud
räägivad moodsatest tehnoloogiatest ja tehnoparkidast, kuid karm tõde on see,
et aasta jooksul on vähemalt 1300 inimest alakoormatud (kui arvestada, et nad
annavad tööd veel paljudele iseseisvatele teenusepakkujatele alates juuksurist
kuni autolukksepani, siis võib olla löögi all 5-7+ tuh inimest), alarahastatud,
alamotiveeritud. Mis aga põhiline, nad on kaotanud turvatunde. Segage kokku
turvatunde kaotus, rahaline kaotus ja rohkelt vaba aega piiratud
territooriumil, siis millise energeetilise kokteili te võite saada? Mõtlesite?
Mõelge veel! Mõelge teisestele ja kolmanda astme tagajärgedele. Ühest
teadusraamatust on meelde jäänud, et inimene ise on tohutu energiaallikas, kui
inimene lahti lammutada, no täitsa lahti kohe, siis vabaned energiahulk mis
pidi vastama paarikümne tuumapommi plahvatuse energiale. Seega tundub, et
oleme Virumaale ladustamas 26-120 tuhat tuumapommi? Pole
just kiita olukord, kuid iseloomustab ilmekalt seda, kui me ei mõtle teisestele
ja kolmandatele tagajärgedele. Lootusetus ja tühi aeg moodustavad ülimalt
ohtliku segu, kui … sellele sädet anda, siis on kaskaadiefekti oht
ebameeldivalt suur.
Seega olukorra lahendamisega on
kiire, väga kiire. Seni välja pakutud variandid kas ei toimi või on väga pika
vinnaga. Kuid aeg tiksub.
Vastandlikud
alternatiivid riiklikus plaanimajanduses
Alternatiivina
on kõne alla tulnud tuumajaama ehitamise
perspektiiv. Õige, kõik variandid on vaja läbi kaaluda, kuid alustava
ääremärkusena võiksime võtta teadmiseks, et Olkiluoto
3 ehitamine algas 2005 a ja alles sel aastal andis Soome valitsus sellele
kasutusloa (esialgse plaani järgi pidi jaam käiku
minema 2009 a), kusjuures jaama maksumus on kasvanud 3,2 mlrd 10 mlrd EURle.
Siinkohal küsigem endalt kas meil on 15 a aega ja milline võiks energeetika ja
tõhusaimad ressursid välja nähe 15 aasta pärast ning kas meil on 10 mlrd EUR
sellesse investeerida (+tuua sisse tooraine, spetsialistid, välja vedada
jäätmed jne) või oleks meil mõistlik 10 mlrd EUR-st kasvõi 10-20% suunata teadusesse, et sealt
tellida uusi lahendusi (ja müüa neid üle maailma)? Hea küsimus, eks ole? Ah-jaa
veel üks küsimus: „Kui me ei saanud Tartumaale puidurafineerimistehast
püstitada, ega Hiiumaa taha tuulikuid merre , sest inimesed kartsid reostust,
siis kelle tagaaeda kavatsetakse tuumareaktori paigaldada?“ Eks ole jälle hea
küsimus?
Teiseks alternatiiviks pakutakse,
et olukorda võiks parandada puukütte (peenemalt nimetatud biomassi)
lisandumisega elektrijaamades. Oeh, see on tüüpiline näide riiklikust
plaanimajandusest ja vabaturul tegutsevate ettevõtjate hoolimatust hukkamisest.
Nagu hoolimatu kuklalask. Puit on küll taastuv, kuid piiratud ressurss, seda ei
saa lihtsalt lõpututes kogustes ahju ajada. Mille pärgli pärast me oleme siis
pea seitsekümmend aastat maad pahupidi pööranud, inimesi ja tehnikat maa alla
saatnud, loodust reostanud, kui oleksime võinud piltlikult öeldes puudega suurt
ahju kütta? Plaanimajanduslik mõtlemine lõhub toimivat ettevõtlust ega tasanda
energeetilist puudujääki. Nagu R Karjalainen märkis: „Madalakvaliteediline
puidumass on Eestis tööstus- ja kaugküttesektoris kõik juba kasutusel. Kui
Eesti Energia hakkab seda elektrijaamades kasutama, siis tähendab see, et kas
võetakse kellegi käest see ära ja mõni ettevõte paneb uksed kinni. Või tuleb
hakata rohkem metsa lõikama.“ Arvestades metsakaitsjate tänast jõudu hakatakse
… pigem kütma iseseisvaid
väikeettevõtjaid riiklikus plaanimajanduse korstnas kui puitu. Vaat selline
lugu.
Administratiivjultumus
Kuid on veel hullemaid asju, kui
valede küsimuste esitamine. See on siis kui küsimusi ei esitata. Just niimoodi
juhtus kui administratsioon otsustas osta pinutäis uusi ronge. Ometi on sellelgi
otsusel küljes hinnasilt nii iga rongi kui kogu liikuvusturu kohta. Kui
arvestati diiselrongidega, siis prognoositakse ühe rongi maksumuseks u 10 milj
EUR, kuid kuna tegemist on luksusliku rongiga võrreldes „tavaporganditega“ ning
hübriidajamige väikepartiiga, siis ei usu, et prognoositust piisab. El rongi
maksumuseks prognoositi 7-8 milj EUR kuid kuna tegemist on üksikrongidega, siis
ilmselt on seegi prognoos alahinnatud. Kuid olgu, võtame ümmarguselt kõik kokku (kui hästi
läheb) u 60 milj EUR (+igaaastane lisadotatsioon opereerimiseks u 0.5-1milj EUR
aastas) meie ühist raha kahjumit tootvasse valdkonda. Me ei küsinud, ei arutanud? Kuid oleks ju võinud küsida, et kui me selle
60 milj (+ tasuvusperioodi lisanduv opereerimisdotatsioon 20 milj?) oleksime
investeerinud teadusesse ja mitte juba toimivasse veomahuga kaetud valdkonda, kas see poleks mitte olnud
ühiskonnale kasulikum? Lihtsalt täpsustuseks, et meil ei ole liikuvusturul mitte
veomahtu puudu, vaid hinnapoliitika on vale. Hinnasignaal ei hajuta
tipukoormust nagu tavaliselt turul toimub.
Kuid olgu selle otsusega kuidas on
siiski kurb, et juba aasta algusest on
asjatundjate seltskond MKM juhtimisel koos käinud, et anda sisendit „Transpordi ja liikuvuse arengukava 2021+“ (Tallinnas toimub
samasuunaline arutelu „Tallinna Liikuvuskava 2035“ raames) kvoorumitel, millised
peaksid määratlema meie transpordi tõhusaimad ja liikuvust suurendavaid
lahendusi tulevikuks. Nüüd siis … Milleks üldse eksperdid koos käivad (kas vaid
selleks, et pärast oleks võimalik kirjutada „Kooskõlastatud“?) kui nende
olukorrahinnanguid ei arvestata ja kogu transpordipoliitika ei kujune mitte
võimaluste põhiselt vaid suvapõhiselt? Kuid see suvaotsus pole üksikotsus ega
üksiktulemus, tegemist on kumulatiivse kaskaadiefektiga. Uute rongide massiline
ost on trikliks paljude teiseste ja kolmanda ringi tagajärgede realiseerumiseks
meie transpordisüsteemis ja majanduses laiemalt. Sel ajal kui terve rida
avaliku teenistuse tippe, valdkonna asjatundjaid, eksperte ja kohalike
omavalitsuste esindajaid püüab alles sobitada võimalikke lahendusi ühtseks
mehhanismiks on Dr Riik lihtviisiliselt … rongiga üle sõitnud.
Milleks meile vürstliku või
pidukondliku käsuõiguse tingimustes siis arengukavad? Eks ole, järjekordne hea
küsimus. Muide ei tänases TAK-is ei ole sõnagi tasuta ühistarnspordist, pigem vastupidi,
eesmärk oli suurendada piletitulu osa. Samuti pole TAK-is midagi kirjas
lisarongide soetamisest. Mõlemal puhul on tegemist poliitilise
sooloesinemisega. Sooloesinemisega, mis muutis ettevõtluskeskkonda. Kuid meil
on tegemist ju ARENGUKAVAGA, millest peavad lähtuma nii riik, kes pakub
ettevõtjatele raamistiku, kui ettevõtjad, teades, et järgmiseks seitsmeks
aastaks kehtivad just niisugused lahingureeglid. Tuleb välja, et arengukava ei
kehti? Kas ka järgmine? See mille kallal just praegu nikerdame?
Velorikša kui ettevõtluse lipulaev?
Praegu valitseb ÜT-s habras
tasakaal. Mullune tasuta ÜT korralduse sisseviimine maakonnaliinidele kõigutas
seda tasakaalu tugevalt. Üledoteeritud rongide lisamine liikuvusturule käivitab
seal pöördumatud protsessid riikliku plaanimajanduse kasuks ja ettevõtluse
kahjuks. Kuid võib-olla ongi niimoodi õige? Teha kõike ühisest
keskusest, ühe juhi (või pidukonna) targal juhtimisel? On parem. On ühiskonnale
soodsam. Sedastab ju Ühistranspordiseadus, et ÜT eesmärgiks on ühiskonna
kulutuste vähendamine. Tummine eesmärk ju. Vaatame kuidas senine
transpordipoliitika vilju on kandnud? TAK-is võeti „ambitsioonikas plaan“
kasvatada ÜT-ga tööl käijate osakaalu 22,8%-lt 2020 aastaks 25%-le (töölkäijate
osakaalu seepärast et Dr Riigil puudub ülevaade üldise liikuvuse osakaalude
kohta). No minu arvates pole seitsme aastaga 2,2% kasvatamine mingi
ambitsioonikas plaan. „Ambitsioon“ 25% on väike, näruselt väike, võiks isegi
öelda ambitsioonitu. Kui eesmärgiks oleks seatud 50-60%, siis oleks see olnud
ambitsioonikas. Nojah, selle jaoks tuleb muuta esiteks mõttemudelit ja seejärel
ka toimimismudelit. Mnjah, kuid kuidas muuta mõttemudelit, kui mõtteid ei ole? „Ambitsioon“
25% tundus piinlikult mannetu, kuid … Tuleb välja, et 25% oli tõeline
väljakutse, sest vahepeatuses (2018) olukorda kontrollides ilmnes, et ÜT
kasutab vaid 20,7% töölkäijatest. TAK pani sellesse meetmesse ligi 700 milj EUR
(koos teiste meetmetega julgelt üle miljardi) ja tulemuseks saime tulemusetuse.
Tagasimineku. Selline on siis tulemus, kui
poliitinimesed nügivad majandust mitte tulupoliitika vaid riikliku
plaanimajanduse poole.
See on nii ilmekas indikaator
näitamaks, et ÜT korraldus on meil põhimõtteliselt valesti korraldatud. See
korraldus on korraldamatus, vaid hetketujud ja EL dokumentide ümberjutustus ilma
enesepoolse „Vau!“ efektita. Õigemini ilma igasuguse efektita. Me peame sellest
kuluspiraalist välja murdma, selleks ju uut arengukava tehaksegi. Või ei tehta?
Tehakse vaid selleks, et oleks sündsam tunne raha laiali jagada?
Millegi pärast on Dr Riik jõudnud
juba jupi aega tagasi veendumusele, et parim taim on üleväetatud riigitaim,
katab, hoolitseb, toidab … ja lämmatab ettevõtlust. Niimoodi on eraalgatus
välja tõrjutud praamindusest, lennundusest, rongindusest, kõik need valdkonnad
toimivad Dr Riigi juhtimisel ja meie raha põletamisel. Tundub, et
niimoodi jätkates jääb ainsaks vaba ettevõtluse lipulaevaks ühistranspordis …
velorikša. Me laastaksime teised
elutähtsad valdkonnad investeeringutest tühjaks. Aga kui tasuta ühistranspordi
ja osa rongidotatsiooni oleks suunatud teadusele (või päästjatele,
sisekaitsele, meditsiinile, haridusele)? Mitte niisama põletada vaid kümneid
miljoneid aastas. Küsigem, kui me selle raha oleksime suunanud teadusesse?
Milliseid unikaalseid lahendusi me oleksime võinud saada teaduselt? Eks ole
järgmine hea küsimus.
Trikiga
valikud
Niisiis millised on meie valikud? Nagu Y. N. Hari märgib, siis „Toormed
ja energia ammenduvad: mida rohkem neid kasutada, seda vähem neid alles jääb.
Teadmised seevastu kasvavad: mida rohkem me neid kasutame, seda rohkem meil
neid on. Mida rohkem oma teadmispagasit suurendada, seda suurem on tõenäosus,
et see aitab leida ka täiendavaid tooraineid ja energiat.“ (Y. N. Harari „Homo Deus. Homse lühiajalugu“
PM 2018 lk 223) . Nagu meie endagi
praktika näitab, siis teadmistepagas peab kasvama enne toorainevarude või
turuvõimekuse lõppemist. Seega peame panustama just teadusesse, tegema sellest
riikliku prioriteedi. Teadmiste kasv ja teadus on see, mis võimaldab meil
saavutada paremaid ja säästlikumaid tulemusi. Sinna tulebki ressursid suunata.
Nagu eelnevast lühiekskursist näha on meil see raha olemas, isegi enam, meil on
ka 2+% jaoks raha olemas, kuid see tuleb võtta tobeduselt ja jagada tarkusele -
sellele tänapäeva tähtsaimale toormele. Kahides raha mõttetult riiklikult
plaanimajanduselt ning suunates vahendid teadusesse saame me ilmselt tulemused,
mis oleks meeldivaks üllatuseks meile kõigile. Vahva! Kui me sellest lähtuksime,
siis oskaksime ka vastata, kus on ettevõtluse ja teaduse kodumaa. Heaolu
kodumaa ka.
Targutusi:
R Branson „Nihutades piire“. Helios 2018
Lk 89 Iga kord, kui lendasin Ameerikas, kohtasin samu probleeme,
mida leidsin eest rahvusvahelistel lendudel. Teenindus oli vilets, hinnad
kõrged, meelelahutus peaaegu puudus, toit oli vaevu söödav ja kliendid ei
tundnud rõõmu. See näis üldtunnustatud tõene, et Usa-sisesed lennud on miski,
mida tuleb taluda, mitte nautida. Me nägime reaalset võimalust raputada
sektorir, milles oleme juba kompetentsed, ja seda võtmetähtsusega turul, kus
Virgini kaubamärki armastati, kuid kus sel oli veel kasvuruumi. Mika mitte
muuta lendamine jälle meeldivaks, selle asemel et kohelda kliente kui
kariloomi.“
Lk 289 „Liiga paljud arvavad, et neil on õigus, ega kula teiste
seisukohti. Nad räägivad kategooriliselt ja panevad siis enda kõrvad lukku.
Mina pean ennast heaks kuulajaks, ja kirjutan selle arvele osa oma edust –
rääkimata oma abielust. Mõned ettevõtjad ümbritsevad end säravate inimestega ja
siis ignoreerivad neid. Enamik inimesi, kes sellist autokraatlikkul moel
käituvad, saavad teenitud karistuse. Te peate olema Steve Jobsisugust geeniust,
et selline tegevusviis toimiks. Mina tean, et ma ei ole teistest parem,
mistõttu valin teistsuguse tee.“
M Goron B Trainor. „Cobra II“ Eesti Entsoklüpeediakirjastus 2008
Lk 63 „Rumsfeld selle kõigega rahul ei olnud, ta nimetas seda „pärandina
saadud mõtlemiseks“, mis ei ole aja nõuetega kooskõlas.
Lk 100 Evean Heulfer, planeerija, kes oli välja pakkunud
maismaasõja plaani nime, võttis kujunenud olukorra skeptiliselt kokku, (…): mis
saab siis, kui see õhupall, millest kõik Washingtonis räägivad, osutub hoopis
keeglikuuliks?“
Lk 113 „Sõjaväelaste hulgas oli ütlemine: strateegiast räägivad
amatöörid, professionaalid räägivad logistikast.“
No comments:
Post a Comment