Osaliselt ilmunud 11.02.2017 Ärilehes
„Kunagi ütles Palmerson Napoleoni
riigimehevõimeid iseloomustades: „ … ideed paljunevad selle inimese peas nagu
küülikud kuudis.” Õnnetuseks ei seondunud need ideed ühegi valitseva
üldpõhimõttega” (H. Kissinger „Diplomaatia Varrak 2000. Lk 129). Jutt käib
Napoleon III riigimehevõimetest, mis tuletab kahtlaselt meelde meil toimuvat. Ajalugu
kordub? Meilgi on uus Pilvepiir kaasa toonud ridamisi uusi mõttepojukesi. Mõned mõtted on mõistlikud, mõned
mitte nii mõistlikud, kuid tehatahtmise vunk on kõva. Kohati jääb mulje, et tahtmine
on nii kange, et analüüse, isegi neil harvadel juhtudel, kui need olemas on, ei
jõuta lugeda (süvenemisest rääkimata). Hiljuti üllatati meid uue
pensionikavaga. Tuli nagu pauk luuavarrest. Mõte ju iseenesest õige, kuid
lahendus kuidagi … julgusetu. Mida teha?
Rukkileivast
filotaigen
Tavakäsitlus
on selline, et muudame koefitsiente, tõstame pensioniiga, kärbime „rikkamate“
palgasaajate võimalusi ehk rullime oma tavapärase rukkileivahakatuse (tee tööd
siis tuleb ka pension) filotaignana õhukeseks (kõigil on õigus saada midagi).
Kuid rukkileivataigent ei saa lõputult õhukeseks rullida, see läheb katki. Pensionisüsteemi
eesmärk on pehmendada tarbimisharjumuste muutust tööeast pensioniikka jõudmisel
ning vähendada vanemaealiste vaesusrisk seega ühelt poolt vanaduses äraelamise
kindlustamiseks, teiselt poolt on see ka miinimum sotsiaalse ja poliitilise
stabiilsuse tagamiseks ühiskonnas. Just, ärgem unustagem ka poliitilise
stabiilsuse küsimust. Rebenenud filotaigen nendeks ambitsioonikateks plaanideks
ei sobi, tuleb leida mingi muu moodus pensionitega tegelemiseks.
Pension, kui
majandusmudeli edukuse kokkuvõte
Mnjah, kuid
kui järele mõelda, siis pensionid ei olegi eraldiseisev küsimus, pensionid on
majandusmudeli lõppjaam. Lõppkokkuvõte nii majandusmudeli edukusele, kui iga
inimese tööpanusele. Praegune kava on vaid ülejäänud majandusest eraldiseisev
kuhjatis, millest osa kulutusi püütakse „pühkida vaiba alla“, vabandust
Töötukassa (TK) „reale“. Vaene TK, kõik tahavad oma „bilansse puhastada ja
tasakaalustada“ TK arvel. Ka tervishoiu
rahastamise uue mudeli puhul arutati varianti, mis peaks viima haiguspäevade
rahastamise jällegi TK „reale“. Seegi näitab juhitamatut siblimist. Meil on
mitmeid reforme vaja teha sh tervishoiuteenuste rahastamise reform ehk kõik
reformid on omavahel seotud. Lüketes mingi kulutuse „teisele reale“ pole reformi
tegemine vaid valskus. Petmine. Ühiskonnale ei muuda kübaratrikk midagi. Maksma
peame ikkagi liidetavate summana. Seepärast polegi pensionireform eraldiseisev
nähtus vaid komponent kogumajandusest, selle muutustest. Kogu see trikitamine,
ühe ametkonna probleemi pühkimine teise ametkonna vaiba alla, näitab veelkord,
kui tarvilik on meie arengu seisukohalt Riigireformi kava paikapanek.
Riigireform annaks kõigile
alamreformidele mõistliku rütmi ja ajakava, ühtse kooskõlalise edenemise. Olles
konkurentsisituatsioonis kogu maailmaga vähendame sellise jupitamisega ja
tervikliku tulevikupildi eiramisega oma eduväljavaateid.
Mnjah,
on mille üle mõelda. „Konkureerimist tulevikule võiks võrrelda
rasedusega. Nagu tulevikukonkurentsil on ka rasedusel kolm faasi: viljastamine,
kandeaeg ja sünnitus. (….) „Siinkohal peaksid tegevjuhid endalt küsima,
missugusele faasile nad pühendavad kõige rohkem aega ja energiat: kas
viljastamisele, rasedusele või sünnitusele? Meie kogemus näitab, et enamik
mänedžere veedab ebaproportsionaalselt palju aega sünnitustoas ja ootab sünni
imet. Aga nagu me kõik teame, jääb sünni ime olemata, kui üheksa kuud varem ei
ole midagi ette võetud. Niisiis meile tundub, et tegevjuhid tegelevad liiga
palju oleviku ohjamisega ega kujunda tulevikku. Tuleviku kujundamiseks peab aga
firma alustuseks unustama ära osa oma minevikust.” (G. Hamel, C.K. Prahalad „Võidujooks tulevikku” OÜ Fontes kirjastus 2001. Lk 69)
Paras põrunud
professoritele?
Kuigi Dr
Riigil on valminud põhjalik uurimus „Riikliku
vanaduspensioni jätkusuutlikkuse analüüs“ (analüüs), siis reformi
ainsaks tõukejõuks tundub olevat paaniline teadmine, et ei teata mida teha ja
lihtsustatud käsitlus, et palgaebavõrdsus kanduvat üle pensioniebavõrdsusse. Sellise
tendentsi parim ravi pidavat olema mõttekene, et tuleks I sambas palgakomponendist loobuda ja
arvestada vaid töötatud aastaid. Nii
saavad labidamehed ja põrunud professorid ühesugust pensioni. See olevat
solidaarne. Mnjah, imelik solidaarsus,
isegi nõukaajal oli suurele võrdsustamistuhinale vaatamata palga suurus
tähtsaks osaks pensioniarvestuses. Selline ravi tundub rohkem posimisena. Me ei
peaks kartma palgakahvli erinevust, vaid mõelda tuleb sellele, kuidas alumise
otsa töid muuta sellisteks mille eest turg
lubaks kõrgemat palka maksta. Muide, kui üheks pensionisüsteemi
ülesandeks on pehmendada tarbimisharjumuste muutust tööeast pensioniikka
jõudmisel, siis see kehtiks tegelikkuses ainuüksi madalapalgaliste kohta. Kuigi
analüüs tõdeb, et „Küsimuseks on, kui suur peaks olema pensionäridevaheline
solidaarsus ja pensionide jaotus. Arvestama peab siinjuures mõlemaid osapooli –
nii kõrge- kui madalapalgalisi. Esimestel peab säilima motivatsioon töötada ja
makse maksta – liiga suur solidaarsuse
tase võib seda motivatsiooni vähendada.“ (54) ja Vaadates samade isikute
pensionide suhet isiku enda netopalka, on tulemused vastupidised. Kõrgema
palgaga inimeste pension on küll absoluutarvult suurem, kuid suhe enda palka on
oluliselt madalam, kui madalapalgalistel. Madalapalgalised peavad hakkama saama
küll väiksema pensioniga, kuid nende sissetuleku langus pensionile minekul on
oluliselt väiksem, kui kõrgepalgalistel. Viimastel on seega elatustaseme langus
oluliselt suurem pensionile jäämisel, kui madalapalgalistel. Suure tõenäosusega
praktikas ilmselt ühe- või kahekordse keskmise palga saajad ei kogu täiendavalt
pensioniks III samba või muu lahenduse kaudu. Seetõttu võib suhtelise tulu
langus pensionile minnes ka nende jaoks olla märkimisväärne. (129). Neidki aspekte tuleb arvestada süsteemi
kõbimisel, muidu jääb see lonkama. Vaesunud põrunud professor pole just ehteks
ühiskonna suutlikkusele.
Suhtarvud: viigileht allaandjatele
Kavandatavas reformi on ühekülgne, millesse on eelprogrammeeritud
allaandmine ja lootusetus, allaandjate marss lootusetuse puiesteel. Te ei
saanud aru? Sellise kava esitamine eeldab, et me ei tee mitte midagi meie
demograafilise trendi ega majanduse parandamiseks e „tiksume“ vaikselt edasi, kuid … See on
varisemine. Pilvepiiri tegutsemises pole
õhkagi majanduse tegelikust muutmisvajadusest. Rikkuse loomine on meie väljapääs,
mitte vaesuse jaotamine. Kui me planeerime oma tegevusi lähtudes suhtarvudes
(madalamate/kõrgemate pensionide suhe), siis peaksime mõistma, et suhtarvud on
vaid suhe kahe arvu vahel. Kui Tallinnas on -1C ja Keilas -2C, siis on vahe 2x,
kuid ka siis on vahe kaks korda, kui kraadid oleksid -10C ja -20C. Ebaõiglus? Suhe
on selline. Millist suhet meie kardame? Pilvepiir tunneb hirmu, et
praegused palgavahed kanduvad kasvavad
ja kanduvad üle pensionisüsteemi, millest tehakse järeldus, et „vaesus“ kandub üle pensionivaesuseks. Kuid
see ongi lineaarse mõtlemise tupik. See on mõtlemine, et alumise otsa palgad pole
määratudki kasvama. Kui me oleme pürgijad, siis peaksime mitte kartma madalate
ja kõrgete sissetulekute vahet, vaid madalamas otsas olevate sissetulekute
ostujõudu vähesust. See on just see, millega Dr Riik peaks tegelema. Pidevalt,
süstemaatiliselt. Iga päev. Looma terviksüsteemi majanduse edendamiseks,
millises tehakse töid, mis võimaldab ka palgasaajate alumisel otsal pääseda
välja võimalikus vaesusriskist. Dr Riik peab pürgima selle poole, et majandus
mürinal käima tõmmata, mille tulemusel madalapalgaliste ostujõud kasvaks. See
oleks tõeline solidaarsus. Läbiv solidaarsus, mis toimib nii töötamise, kui
sellele järgneval ajal. Sellist
mõttepoega meil Pilvepiiril pole ja see on allaandjate mentaliteet. Tuletas
meelde I. Shaw „Noortes lõvides“ loetut: „Koidikul
nägid nad vange. (…) Mehed liikusid aeglaselt lohakat vabasammu kuue
automaadiga relvastatud saksa sõduri saatel. Nad möödusid Noah`st kümne jala
kauguselt. Noah nägi selgesti vangide nägusid. Nende Ilmed kõnelesid häbist ja
kergendustundest, kas tahtmatust või tahtlikust juhmist ükskõiksusest.. Vangid
ei vaadanud ei üksteise, ei konvoi ega ka ümbritseva maastiku poole. Niiskes
koidueelses udus lonkisid nad aeglaselt mingis totras mõtiskluses …”. Juhmis
ükskõiksuses, totras mõtiskluses, allandmiskergenduses läheme täiesti vales
suunas.
Tõsiasi on
see, et vaatamata analüüsi koostajate kangelaslikele ponnistustele leida
lahendust olukorrale, siis mängu parameetrid on sellised, et mängu ennast
muutmata katastroofi vältida ei ole võimalik. Analüüsil tõeline väärtus seisneb selles, et, see näitab ära
mis juhtub, kui pensionireformi käsitletakse kui vaid pensionireformi. Reform
peab olema kõikehõlmav, pensionid on vaid selle reformi tulem. See on nagu
kaunis pael sünnipäevapakil, mis kõik saavutatu kokku seob.
Paanikatuba
Ega Pilvepiit tegevusetult pöidlaid veereta,
kuid praegused aktiivsed otsused ja ettepanekud tunduvad kui paanika keset selget
päeva. „Kuid – ministrile peab andma
võimaluse paanitseda. Poliitikutele meeldib paanitseda. Nad vajavad tegevust –
see asendab neile saavutusi“ (J.Lynn, A. Jay „Jah, Härra Minister“ Varrak.
1999. Lk 62). Briti huumor, meie vajame saavutusi. Mis muud see on kui
paanikahoog, mis asendab saavutusi, kui kolitakse
Sisekaitseakadeemiat, püstitatakse poeseinu, „muudetakseeimuudetamakse“ jne?
Aastaid on Dr Riik tegutsenud tõhususe nimel, liitnud ameteid, koondanud neid
maakondade keskustesse, seejärel nelja regiooni, toonud küladest ära nii
konstaablid, koolid kui postkontorid. Neile on järgnenud poed, pangad ja isegi
rahaautomaadid. Kõik tõhusa riigi nimel, et pakkuda kodanikele paremat teenust.
Nüüd löraki, keset siledat maad, võtame 30+ milj EUR ja hakkame ehitame Narva uut
Sisekaitseakadeemiat. Või on selle uus nimi Isekaitseakadeemia? Pidavat olema
regionaalpoliitika? Ups, aga siis kui me „riigi maalt ära koondasime“, kas me
siis ei teinud regionaalpoliitikat? Kas meil pole kümnete miljonitega muud
teha, kui toimivat sisejulgeolekuasutust sandistada? Puhas paanika. Tühikargamine.
Sellesse tühikargamise rivvi võib lisada Linnahalli sadakond miljonit, riiklike
üürikorterite programmi (esialgu) kümned miljonid ja viiekümne miljoni jagu
„tasuta“ ühistranspordiprojekti käivitamiseks. Mitte ükski neist
paanikahoogudest ei võimalda meil pensionisüsteemi, kui majandustulemuste
lõppjaama edukaks ehitada. Me põletame tuima järjekindlusega oma ühist raha
seal, kus seda võiksid turutingimustes teha ettevõtjad, aga ei … see jagamise
mõnus tunne on nii ahvatlev, et kärbutab igasuguse ratsionaalse ühise raha kasutuse.
Kuid pole vaja paanitseda, paanitsemise
vältimiseks tuleks Pilvepiiril mõttega lugeda „Riikliku vanaduspensioni jätkusuutlikkuse
analüüsi“. Just sedasamast dokumenti millele te olete kogu pensionireformi
rajanud. Lugeda seda süvenenult, lugeda mõttega, lugeda ise, mitte lasta nõustajatel
näidata multifilmi kärbitud analüüsist.
Lugesin
minagi seda analüüsi hoolega, lugesin koos punase ja sinise pliiatsiga. Lugesin
neli korda. Hea lugu, mitmekihiline, huvitavate süžeepööretega. Paljude
tarvilike definitsioonide ja huvitavate arvudega. Põnevik noh! Tõeliselt hea
materjal, mille najal uut majanduspoliitikat kujundada, kuid seda tuleb lugeda
süsteemikesksena, perspektiiviga, mõttega.
Võrdsus & võrdlusmoment
Poliitinimestel meeldib rääkida solidaarsusest,
võrdsusest, kuid nõuka ajal räägiti anekdooti, et võrdsust on kahesugust, üks
on Rootsi moodi võrdsus, kus inimesed on võrdselt jõukad ja teine on nõukogude
variant, kus kõik on võrdselt vaesed. Tudub, et mitte kõik meist ei ole läbinud
ajastuomast kaitsepookimist ja mõni tahab ikka ehitada nõukamoodi võrdsust.
Nojah, see on muidugi lihtsam, kuid … Mäletate, süsteem kukkus kokku, tulu oli
vähe ja ümberjagamiskulu hullult palju. Nii, et kas tasub eeskuju võtta
ajaloolisest eksitusest?
Kõik algab andmete tõlgendamisest. Näiteks, tõdeme, et kolmveerand tööealistest
inimestest teenis 2016.a andmetel alla keskmise palga. Hea või halb? Ei kumbki,
lihtsalt suhtarv. Kui meil oleks innovaatiline, vaba ettevõtluskeskkond,
minimaalsete regulatsioonidega, teekime töid mille keskmine palk oleks nagu
nendel, kelle moodi me tahame olla, siis oleks meie keskmine palk ju 3x kõrgem
nagu Soomes (Taanis 4x,
Norras 5x, Šveits 6x). Need riigid pole seda palgataset saavutanud mitte
seepärast, et Dr Riik neile head palka maksab, vaid seetõttu, et Dr Riik on
suutnud luua mehhanismid, mis stimuleerib ettevõtjaid pingutama keerulise
lõpptoodangu loomisel, mis muudavad teatud tööde tegemise kasulikuks. Selle
poole peamegi püüdlema. Kuid selle asemel, et neist
eeskuju võtta oleme meie rahulolematud nagu ärahellitatud laps või … Kolmas Maailm:
„Võib-olla ei põhjusta Kolmanda Maailma rahulolematust mitte üksnes vaesus,
haigused, korruptsioon ja poliitiline rõhumine, vaid kokkupuuted Esimese
Maailma elukvaliteediga? Keskmine Hosni Mubaraki valitsuse ajal elanud
egiptlane suri palju väiksema tõenäosusega nälja, haiguste või vägivalla tõttu,
kui keskmine Ramses II või Kleopatra alam. Kunagi varem polnud keskmise
egiptlase materiaalsed tingimused nii head olnud. Võinuks oletada, et 2011 aastal
tantsivad nad tänavatel ja tänavad Allahit hea õnne eest. Selle asemel tõstsid
nad Mubaraki kukutamiseks mässu. Nad ei võrrelnud end mitte vaaraode ajal
elanud esivanematega , vaid pigem oma kaasaegsetega, kes elasid jõukates
lääneriikides.“ (Y. N. Harari „Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“ 2016. lk 494) .
Ka meie rahutus toidab mitte meie püüdu jõuda järele, minna mööda vaid lihtsalt
kadedus. Millise maailmana defineerib meid meie suhtumine?
Ka vaesuse nii absoluutse, kui suhtelise osas soovitaks
poliitinimestel lugeda analüüsi, siis saaksite aru ka millest räägite. Võrdsus
ei ole vaesuseravi. Muide analüüs tõdeb suhtelisest vaesust käsitledes, et „Suur inimeste osakaal,
kes jäävad alla suhtelise vaesuse piiri, viitab ebavõrdsele jaotusele, kuid
rikkamas riigis ei pruugi suhteliselt vaesed olla vaesusriskis. Vastupidiselt,
vaesemas, kuid ühtlasema jaotusega riigis, võib nimetatud osakaal olla väike,
kuid rohkem inimesi vaesed. „ Just selles ongi konks, kuidas aidata järgi neid
kes maha jäävad, mitte tõkestada nende hoogu, kes ise joosta suudavad. Muide,
kas te teate palju on statistiliselt absoluutses vaesuses elavate inimeste seas
ettevõtjaid? Ehhee, peale töötute on nad suurim absoluutsete vaeste grupp. Pole
nagu kuulnud solidaarsusvõitlejaid nende pea viiendiku absoluutvaeste eest
välja astumas. Vaat niimoodi.
Veider
päästeoperatsioon
Mulle
solidaarsus meeldib, kuid oleneb milline. Kui me kohtame merel kedagi lekkivas
paadis, siis normaalset viskaks me talle päästeköie ja veaks kaldale, kusjuures
hädaline ise rahmiks paadist vett välja kühveldada. Elementaarne ja solidaarne. Meie solidaarsus on teistsugune,
me otsustame puurida oma paadipõhja
auguliseks , et meie pardad oleksid samal kõrgusel veepinnast ja hakkame siis
paadist kangelaslikult vett oma paadist välja kühveldama. Hädaline kõrval
ilmselt upub. Ehhee, meie ka. Veider solidaarsus. Solidaarsus ja võrdsus ei ole
absoluutsed, need on erinevates oludes erinevad. Näiteks, „Aju tarbib keha
energiast 20%, kaugelt enam kui ükski teine organ, aga moodustab täiskasvanu
kehakaalust kõigest 2%. Organ, mille ülalpidamine nõuab nii palju, pidi
kujunema elutähtsate vajaduste täitmiseks.“ (Y. N.
Harari „Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“ 2016 lk25) Ups, mis siis nüüd
teha? Kas solidaarsuse huvides lülitame aju energiavajaduse 20%-lt 2,1%-le?
Mnjah, kuid kuidas siis elutähtsate vajadustega jääb? Või tahamegi muuta kõik
köögiviljadeks? Prr. Seepärast otsida pääseteed ümberjagamises on väga mannetu.
Allaandlik. Kui mõnedki meist püüavad pehmendada praeguseid arenguid eufismidega
nagu „samm õiges suunas“, siis täiesti kindlalt on see samm, kuid mitte õiges
suunas. Täitsa vales suunas. Selleks et kedagi päästa peab seda tegema
oskuslikult.
Nuputame,
kuidas jõukaks saada.
Me
nagu pelgaks jõukaks saamist? Teha tõeliselt „uut moodi“, „uue hooga“? Pole
ideed? Sellest oleks küll kahju, sest
uusi ideid ja nende kiiret kasutamist nõuab tänase päeva edu valem. Nagu ütles
üks edukas ettevõtja: tulevikus on vaid kaht sorti ettevõtteid, kiirelt
muutuvad ja … surnud. Kui nii läheb firmadega, siis miks peaks minema
teistmoodi firmade kogumiga ehk riikidega. Mõttekoht?
Samas
oleme avastanud palju uusi energiaressursse. Näiteks rahvahanke vormis uute
ideede leidmine. On tohutult palju asju mida tehakse aastakümneid või aastasadu
ühte moodi ja harilikult valesti alates hambapesust kuni kosmoserakettideni.
Kuid nii mõndagi saab edukalt modifitseerida. Näiteks ( P. H. Diamandis, S. Kotler „Julge“ OÜ Küppar & Ko 2015) 2010 aastal plahvatas BP naftapuurtorn Mehhiko lahel, tekitades
Havai suuruse reostusala. Senine koristus põhines kalatraalerite nn allhankes,
mida oli tehtud mäletamatutest aegadest alates. Koristuse tõhusust mõõdeti
arvestades kaht näitajat: naftatõrje kiirus (ORR) ja tõrje tõhusus (ORE).
Aastakümneid oli ORR olnud u. 1100 gal/min. Kuid see tempo ei rahuldanud
mastaapeset kahju arvestades. Uute ideede hankekonkursi eesmärgiks oli tõhusust
vähemalt kahekordistada Osalema registreerus 350 tiimi. Seitse tiimi ületasid
kahekordselt ületada seni parima ORE. Kõige üllatavam oli meeskonna tulemus,
milline kahekordistas koristuskiirust. Nad olid kohtunud tätoveerimissalongis
ja tehnoloogia disainer oli tätoveerimiskunstnik, keda rahastasid tema
kliendid, katsetades kavandit mullivannis. Kui tätoveerimiskunstnikud suudavad
saavutada edu seal, kus spetsialistid pole edu saavutanud aastakümneid, siis
miks ei võiks meie kuulutada välja hanke majanduse elavdamiseks, kui
poliitinimesed seda ei suuda? Arvate, et äh, asjaarmastajad, mida nemad ka
teavad, kuid nagu teadjad inimesed on humoorikalt märkinud, Titanicu ehitasid
asjatundjad, Noa laeva … asjaarmastaja.
Rootsi laud ja prügikastipidu
Muidugi
see idee Pilvepiirile ei meeldi, seal käib täiemõõduline tõrjelahing. Kuid tõelist
ehmatust tekitab, kui kuuled Pilvepiirilt sõnajada, et: „Kui rääkida
muudatustest, peaksime kogu pensionitemaatikat vaatama tervikuna, me ei saa
võtta seda kui rootsi lauda. Pensioniiga tõuseb ja meil on vara, mida jagada.“.
See on nüüd küll täiesti ülevõlli nali. Praeguse majandusarengu skeemi ja
demograafia juures ja pensioniga ei anna vara, mida jagada. Uskumatu. Eluea ja
pensioniea tõusuga ühiskonna kultused meditsiinile ja hooldusele tõusevad. Dramaatiliselt.
” Reitinguagentuur Standard & Poor`s (S&P) tehtud prognoosid
kuni aastani 30 arenenud riigi kohta on sama ebameeldivad. (…) Ajavahemikul
2010-2050 kasvab vanadusega seotud avalike kulutuste määr keskmises arenenud
riigis umbes 10% võrra SKP-st. Nagu ka Ameerikas, mängivad pensionifondid teist
viiulit, panustades neist kümnest protsendist kolm. Tervishoid on kõige suurem
probleem, mis moodustab poole kogu kasvust. Sellele lisab pikaajaline hooldus
veel 1,3%. Eeldades, et maksud jäävad samale tasemele, muutuvad suured
defitsiidid püsivaks ja valitsuse netovõlg (st koguvõlg miinus vähem likviidese
finantsvarad) paisub 65% tasemelt SKP-st 2010 aastal 329%-ni aastal 2050,
millega suurem osa riigivõlakirju langeb rämpsvõlakirja tasemele“ („Megamuutus:
Maailm aastal 2050” ÄP 2013. Lk 170). Miks me ennast petame ja räägime millegi
jagamisest, mida meil pole? See on prügikastipidu, mitte rootsi laud.
Ajapommi loomine
On selge, et praegune pensionisüsteem on
arvestades meie demograafiat pikemas perspektiivis „vähevõimekas“, kuid
sellesse on monteeritud mingigi isiklik huvitatus läbi töötasu suuruse. Uus
pensionisüsteem ei ole enam pensionikindlustus, vaid tulumaksu erivorm
(kahesambaline tulumaks?). See ei ole õiglane ei vormilt ei sisult. Tegelikult
tähendab uus süsteem enamiku jaoks riikliku pensionisüsteemi lõppu. Probleem
on selles, et kava käsitleb maailma
lineaarselt, nagu momentvõtet, mitte eksponentaalselt (kiirelt liikuvat pilti).
Ehhee, miks ta peakski seda eksponentaalselt nägema, kui ta selle tegemiseks
midagi teinud ei ole. Nii, et: „Kui pensionisüsteemi muudatusi mitte teha,
peaks väiksema sissetulekuga inimesed tulevikus hakkama saama muid
sotsiaaltoetusi, mis tuleksid samuti maksumaksjate arvel. Lihtsam ja õiglasem on
kohendada pensionisüsteemi.“, siis ... Mis puutub siia õiglus? Või kergem?
Riiki juhtida ei saagi olla kerge. Kuid kergema vastupanu teed minnes oleme
perspektiivis perspektiivitus jamas. Ja muide Pilvepiiril ei saa kunagi olla
lihtsaid lahendusi: „(…) kuid H.L. Menckeni arvates pole mainitud
seigad oma vahel kuidagi seotud: „Igale keerukale probleemile leidub lahendus,
mis on lihtne, selge ja ekslik.“ (J. Page „Suure vaimu rüpes“ Tänapäev 2011. Lk
47). Nii ka seekord – lihtne ja … vale lahendusetus. Kuidagi veider on , et
mittetoimetulevate „päästmiseks“, kelleks Pilvepiiti sõnajada alusel peaksid
olema osad riigipalgalised (sic!) rikume me enamiku osas toimiva süsteemi
olematuks. Me ei ehitanud oma pensionisüsteemi ju erakindlustusena ega
tööandjapensionina vaid Dr Riik „promos“ kogu aeg tsentraliseeritud riiklikku
süsteemi, nüüd …
Riiklikud mittepensionid ja erapensionid
Sellisel juhul, kui Dr Riik tahab oma nägu
päästa, mil riiklik mittepension on edaspidi vaid vaesusvastane väljamakse,
peaks ta tööle rakendama mingid teised mehhanismid, (kõik ei ole ju
minimalistid, kes piirduksid vaid vaesustõrje väljamaksetega, osa tahaksid ka
ise midagi ära teha). Selleks võiksid olla tööandjapension või erakindlustuse
soodustamine. Praegune IIIs pole ju toimima hakanud, ei hakka ka uues
süsteemis, kuna inimesed maksavad oma ressursi ju I sambasse saades veel
pensionit, kuid tulevikus saades rohkelt „mittemidagit“. Tõsiasi on, et ei
praegu ega edaspidi, kui me majandust käima ei saa, meil III sambaks lihtsalt
raha ei jätku. Mis toobki kaasa tiksuva
ajapommi, püüdes kergitada kolmandiku inimeste pensionijärge, määrame me kaks
kolmandikku inimesi, kes oleksid ise hakkama saanud, kiduma. Seda Dr Riigile ei
andestata. Muudatusi on vaja, see on selge, kuid nendel muudatustel peab olema
mingigi edukat sooritust stimuleeriv, mitte karistav toime. Mäletan väga
eredalt vana elupõlist inglise keele õpetajat, kui ta üheksakümnendate alguses
sai sama pajukit mis koristaja. See oli solvav, on ka tulevikus. Pakkuda tuleks
midagi „kepsakamat“, kui karistus. Põhimõtteliselt võiks jagada praeguse
pensioni kaheks pool läheb otsesolidaarsuseks ja pool teise sambasse. See võiks
olla üheks alternatiiviks, pluss era ja tööandjapension. Kui me huvitatust ei
tekita, siis käivitame ajapommi, mis jooksutab meil kogu süsteemi kokku.
Analüüsi
põhiväärtus: mida ei tohi teha
Kõik need
eelnevad arutelu, nii nagu ka eeltoodud kriitika on täieesti tühised, kui
arvestada lineaararengu jätkumist. Tõsiasi on, et analüüsi sadakond lehekülge
kirjeldavad pingsalt variante, kuidas ja mida ei tohi tulevikus teha. Analüüsi
lugedes tuli mulle meelde Edisoni ütlus,
et ta ei ole kunagi ebaõnnestunud, ta on edukalt välja selgitanud kõik u 600 pirnivarianti, mis ei tööta, mille
tulemusena ilmneb selline variant, mis töötab. Just seda näitab ka analüüs, et
kogu arutelu selle üle, milliseid valemeid kasutada, kasutada valemis
pensioniarvestuseks staaži või palka, jagada pensionit ruutpesiti, Gini
koefitsiendi, Lorenzi kõvera või
mediaanpensioni/mediaanpalga netosuhtega muutuvad mõttetuks kui hoolega lugeda
analüüsi kõige olulisemaid punkte:
1.Rahvastiku
säilimiseks peaks see arenenud riikides olema umbes 2,1. Eestis oli see 2013.
aastal 1,52. Prognoosimudelis eeldatakse, et see tõuseb lineaarselt 1,82-ni
aastaks 2060.
2. Pensionisüsteemi juures on olulised just
muutused erinevates vanusrühmades: väidetavalt kuni 18-aastased inimesed
otseselt pensionisüsteemi ei mõjuta, nende arv väheneb umbes 55 tuhande võrra ( -22%),
tööealiste arvu -256 tuhat ( -32%), 63+ vanuserühm suureneb 106 tuhande inimese
võrra (+41%). Kui 30 aastat tagasi oli viis 18-63 aastast inimest ühe üle
63-aastase inimese kohta, siis hetkel on see suhe umbes 3,1 ning aastal 2060
umbes 1,5.
3. THI, SKP
ja reaalpalga prognoosist. „THI puhul on eeldatud, et see on pikaajaliselt
suhteliselt konstantselt 2%. Reaalpalga kasv on võrdsustatud tööjõu tootlikkuse
kasvuga ning aastaks 2030 väheneb see 2%-ni ja aastaks 2060 1,5%-ni. SKP
reaalkasv on prognoosimudelis korrelatsioonis tööjõu tootlikkuse kasvuga ja
töötajate arvu muutusega. Kuna töötajate arv väheneb, siis on SKP reaalkasv ka
sellevõrra madalam tööjõu tootlikkuse kasvust. II samba fondide neto reaaltootluseks
on eeldatud 2%.“
Lisaks: „Kuni 18-aastased inimesed otseselt
pensionisüsteemi ei mõjuta ning ka nende muutus on tulevikus kõige väiksem –
inimeste arv väheneb umbes 55 tuhande võrra ehk -22%. Tööealiste inimeste arvu
(18-63) vähenemine on juba märksa suurem – miinus 256 tuhat inimest ehk -32%.“
Tundub vaid arvujada, kuid tegelikult on see meie kõige suurem probleem –
noorte annete katastroofiline vähenemine. Noorus on unistuste ja avastuste aeg,
mil inimesi ei sega paljud tarbetud tabud. Selles eas luuaksegi suur osa
maailma muutvaid lahendusteid. Näiteks, A Einstein pälvis füüsika Nobeli auhind
(1921) fotoefekti seletuse eest 1905 a, mil ta oli vaid 26 aastane. Samal 1905
a kirjeldas ta ka erirelatiivsusteooria põhimõtted, maailmakuusaks sai 1915 a
üldrelatiivsusteooriga. Ta elas 1955 aastani, lihvides oma avastusi, ta oleks
võinud olla ka kvantmehhaanika rajaja, kuid … Ta ei tundnud seda „enam ära“,
nii nagu nooremas põlves tundis ära eelnimetatud teooriad. Nagu kirjutav
Wikipeedia kvantmehaanikast: „Selle tänapäevane kuju arendati välja aastatel
1925–1935 ning selle põhiautorid on Werner Heisenberg, Erwin Schrödinger, Max
Born, Pascual Jordan, Wolfgang Pauli, Niels Bohr, Paul Dirac ja John von
Neumann.“ Mnjah, aga A.Ensteini nime selles reas ei ole. Vaat selline lugu. Kui
me ütleme, et kuni 18 aastaste vähenemine ei mõjuta otseselt pensionisüsteemi,
siis vastupidi, mõjutab ja väga palju. Seega võib oletada, et meie eksistentsi
ja majanduse seisukohalt ülioluline kogum inimesi väheneb u 100+ tuh inimese
võrra (ka osa järgmisest vanusegrupist). Kui palju on neist einsteine, pärte,
kantereid? Vanemas eas ei ole inimene enam suur avastaja, rohkem oma kunagiste
avastuste edasilihvija ja need kes pole midagi avastanud asendavad tarkuse
kavalusega.
Kokkuvõtteks:
See on kava on lennunduse mõistetes
täielik varisemine. Allakukkumine mootorite seiskumise tõttu.
Katastroof. Kava puhul on tegemist meie demograafia ja majanduse trendide
täielik ignoreerimisega. Kava ei ole kooskõlas ei solidaarsuse,
elementaarse enesealalhoiu instinkti ega juhtmõttega et „Iga põlvkond toetab
eelnevat põlvkonda, kusjuures praeguste pensionäride õigused pensionile
sõltuvad nende panusest eelmise põlvkonna toetamisel.“ Praeguse kava järgi
saavad järgnevad põlvkonnad häbematul kombel petta, sest nendele jäävad vaid
tühjad pihud. Täitsa tühjad. Kuid ei pruugiks, kui me „tiksumise“ asemel nüüd
õige mudeli kasuks otsustaks. . „
Mõtteviis on ülioluline. Kui sa arvad, et suudad midagi teha, või arvad, et ei
suuda – sul on igal juhul õigus.“ (P. H. Diamandis, S. Kotler „Julge“ OÜ Küppar
& Ko 2015.lk 89). Kumb õigus siis?
Lihtsamad kontrollküsimused poliitinimestele, et teada, kas analüüsi
on loetud või mitte
Kontrollküsimused:
1. Kui palju on ettevõtjaid elab
absoluutses vaesuses
2. milline on meeste ja naiste keskmine vanaduspensioni erinevus
3. Kui palju inimesi läheb
pensionile enneaegselt
Vastused kontrollküsimustele
1. Vanaduspensionäride osakaal on vanuserühmadest sügavalt vaeste hulgas
kõige väiksem. Vaesusest on kõige rohkem ohustatud töötud inimesed, 2013.
aastal elas 39% töötutest absoluutses vaesuses. Järgmine grupp on … ettevõtjad
(mehed 15,2%, naised 17,9%) (p 122 analüüsis)
2. Meeste ja naiste keskmine vanaduspension oli 2014. aastal sisuliselt
võrdne. Mediaankeskmine oli ca 15 senti meestel suurem, samas kui aritmeetiline
keskmine pension oli ca 60 senti naistel suurem. (p 108)
3. Enne üldist vanaduspensioniiga läks pensionile 2014. aastal 47%
inimestest ning nende hulka ei ole arvestatud töövõimetus- ning
toitjakaotuspensionäre (p 98)
Targutusi:
P.
H. Diamandis, S. Kotler „Julge“ OÜ Küppar & Ko 2015
Lk 179 Rahvahanke parimad tavad „Asja mõte on
selles, et iga kord, kui sa vajad midagi, mis on väljaspool sinu tavapärast
kohustuste täitmise protsessi, püüa kasutada rahva võimekust ja oskusi teha
seda kiiremini, odavamalt paremini.“
Lk 177 „Teadmised on sinu äritegevusele
hindamatud. Need võivad kujundada ettevõtte eesmärke ja tegevust, parandada ja
optimeerida tulemuslikkust ning pakkuda sulle intuitsiooniga vastuolevaid ideid
või varjatud andmeid, et saavutada võistlejate ees strateegiline eelis. Kui asi
puudutab teadmiste kogumiseks korraldatud rahvahanget, on olemas kaks peamist
varianti: testimine(testing) ja avastus (discovery)“
J.Lynn, . Jay „Jah, härra peaminister“ Varrak,
1999
Lk 30 „Poliitika esimene reegel on: Ära Usu
Midagi, Kuni Seda Pole Ametlikult Ümber Lükatud“
Lk34 „Arnold tahtis teada, kas uueks
peaministriks saab meie väljapaistev rahandusminister või auväärne
välisminister. (Sir Humphrey kasutas isegi oma isiklikku päevaraamatusse kirjutades
väga tihti iroonilisi väljendeid. – Toim)“ „Tal oli neist mõlemast üpris sünge
ettekujutus. Ja tal oli õigus, see on raske valik, umbes nagu küsida, et
missugune hull peaks hullumaja juhtima.“
Lk 403 „Jälle kerkis esile küsimus tõest (on
vist mingi selline asi) ja Bernardi ekslik arvamus, et protokoll peab olema
tõele vastav aruanna nõupidamise
käigust. (…) Ma püüdsin selgitada talle võimalikult arusaadavas vormis ära
järgmised teesid:
1.
Protokolli mõte ei ole sündmuste
ülestähendamine.
2.
Selle mõte on inimeste kaitsmine.
3.
Üles ei
kirjutata seda, kui peaminister ütleb midagi, mida ta ei tahtnud öelda, eriti
kui see on vastuolus sellega, mida ta antud teemal on avalikkuse ees öelnud.
4.
Lühidalt, protokoll peab olema k o n s t r u k t
i i v n e. See peab p a r a n d a m a öeldut, esitama seda taktitundeliselt,
loogilisemas järjekorras.
5.
Mingit eetilist probleemi siinjuures ei ole.
Seretär on peaministri teener.
Lühidalt, protokoll on lihtsalt millegi
ametlikuks vormistamiseks ja kokkulepitud tegevuskava ( kui seda oli)
jäädvustamiseks tehtud ülestähendus.“
S.
Plohhi „Viimane Impeerium“ Varrak 2016
Lk
238 „“Ja milline oleks minu koht selles liidus? Kui asjad on nii, siis ma
lahkun. Ma ei kavatse hulpida nagu julk jääaugus“ Gorbatšovi jaoks oli
vastuvõetamatu liit, milles ta olnuks Jeltsinist sõltuv ja saanuks etendada
üksnes oma rivaali abistaja rolli. Jeltsin aga poleks talunud liitu, milles
Gorbatšov ütleb talle, mida tuleb teha“ 2.12.1991
No comments:
Post a Comment