Ilmselt
olete kuulnud väljendeid „Meest sõnast, härga sarvest”, „Au ja väärikus”, „Au
kaotus on hullem kui elu kaotus …”. Ausõna ja au hind pole mitte niisama välja
mõeldud, need on inimkonna hallidest aegadest kinnistunud püsimajäämise
instrumendid. Au oli omamoodi garandiks, kindlustuspoliisiks asjaajamistel.
Vaenulikus, tundmatuid ohte täis maailmas vajas Inimesekene seda, et mingiski
asjas või suhtes oli kindlus. Niisama lihtne see ongi, need isendid, kes pole
sellest reeglist kinni pidanud, need … Nendest ei tea me midagi, need on
kadunud.
Au,
kui kokkuleppe garant
Kokkulepet
osapoolte vahel, ka suulist kokkulepet, peeti vääramatuks. Nii nagu
lepinguteski tänapäeval kirjutame võib
lepingust taganeda vaid vääramatu jõu ilmnemisel. Tänapäeval … Tänapäeva
„kirjatsurade” maailmas pole enam palju ruumi jäänud aust ja ausõnast
lähtuvatele kokkuleppele. Tundub, et lepingumaailma on jäänud vaid tugevama
õigus ja muidugi vääramatu jõud, mis pole vääramatu, mitte mingi loodusjõu
mõistes, vaid vääramatu jõu auväärse koha on sisse võtnud dr Riik - riigivõim.
Riigivõim kui loodusjõud? Looduskatastroof? See viimane oli muidugi
kirjanduslik liialdus. Tänapäeval imiteerime me neid au ja usalduse alustõdesid
juhtimiskoolitusel ning strateegiaüritustel, kus kästakse tobukestel silmad
kinni selili viskuda, lootuses, et kolleegid ta kinni püüavad. Mnjah. Oot, oot,
kuid see ongi ju see õige kujund, me kõik loodame et meie kolleeg, dr Riik, meid
kinni püüab, sest me oleme ju niimoodi kokku leppinud. Me ei ole kokku
leppinud, et dr Riik läheb sellel ajal, kui minul on usalduslik kukkumine
käsil, läheb tema uue partneriga või uue mõttekekse ajel hamburgerit sööma või
nurga taha sedasamust tegema. Jah, me kõik loodame, et dr Riik on aumees ja
täidab kokkuleppeid. Kui kokkuleppeid ei täideta, siis ära imesta, et
vastatakse samaga ning tõhus usaldusökonoomika muutub mingiks üksteise
alttõmbamise akrobaatikaks. Teisalt, kui me viskume kokkulepitult selili ja dr
Riik oma aukohust, oma kindlustusgarantiid ei täida, kas me oleme siis
tobukesed? Või on teine lepingu osapool meid alt vedanud? Mnjah, palju
vastamata küsimusi. Siiski regulatsioonid, reeglid, lahingureeglid peavad olema
kindlad nagu „raudpolt”, ei saa pärast seletama hakata, et see mida me algul
nimetasime punaseks ämbriks on järsku muutunud siniseks saapaks. Niimoodi
maailm ei toimi.
Lahingureeglid
Olen
alati olnud arvamusel, et ettevõtjatele tuleb anda selged ja kindlad „lahingureeglid”.
Olgu need reeglid kasvõi … väga „essud”, ettevõtja oskab nendega kohaneda ja
areneda, planeerida oma tegevust rahavoogusid ja investeeringuid. Kuid neid „lahingureegleid”
ei tohi dr Riigi poolt oma suva järgi ja „kannkaga” muuta. Isegi mitte
näiliselt „õilsatel” eesmärkidel. Lahingus nähakse ette tegevuse reeglid:
näiteks tohib relva kasutada vaid vormis vastase vastu, kui tulistatakse
tsiviilkodanikku on tegemist sõjakuriteoga. Ja kui kehtestatakse reegel, et
täna võib rünnata vaid sonidega meekodanikke, siis sandaalides naisi ei tohi
teps mitte rünnata. Kuritegu ju. Sama ka majanduses. Regulatsioon ja nende
kehtivuse aeg on ühiskondlik kokkulepe, kokkulepe dr Riigi ja ettevõtjate
vahel. Vahel on see küll tugevama õigusega tehtud kokkulepe, kuid siiski
kokkulepe. Kokkulepetest peetakse kinni. Elu teeb niigi muudatusi, millele tuleb
meil kõigil, kas kiiremini või aeglasemalt reageerida. Ilma mingisugusegi kindluseta
pole ka edu. Vaadake Inimesekene on nii kindlustunde aldis, et on selleks välja
mõelnud isegi teenuse – kindlustusteenuse. Kindlustunne on alati olnud eduka
äri aluseks.
Nüüd
räägin ma üle selle soomlaste Sampo (veski) ja Rolandi sammaste muinasloo (rahaveski).
Just muistse loo, mis on väändunud muinasjutuks, kuid on olnud tõsilugu. Rooma
ajal kehtis teatud kauplemisõiguste ja reeglite komplekt kindlaksmääratud
turgudel. Sellistele turuplatsidele paigutati vastavad sambad ehk Rolandi
sambad. Et kõigil oleks juba kaugelt näha, milliste reeglitega tegemist. Seega
võis iga kaupmees teada, et siin turuplatsil kaubeldakse just selliste
kindlaksmääratud reeglite järgi. Kauplemisreeglite kindlus andis sellist indu
kaupmeestele ja ostjatele, et isegi peale Rooma riigi kadu olid Rolandi sambaid
omavad turud au sees. Üks selline kauplemisplats olla olnud ka meie
põhjanaabrite juures. See kauplemisplats oli nii edukas, et jahvatas
kaubasakstele kasumit nagu rahaveski. Ah, et mida siin ühist on Rolandi sambaga
ja kindlustundega. Lihtsalt sammas, kui selline tuhmus inimeste mälestustes jäi
vaid eduka teenimise võimalus, mis omakorda formeerus inimeste legendides
rahaveskiks ehk Sampoks (sambaks). Kogu lugu. Polnud vaja mingeid „imevärke”
ega nõidust edukaks majandustegevuseks , vaid kindlaid, selgeid, pikaajalisi,
kauplemisreegleid ja … raha tuli. Vaat niimoodi.
Teisalt
ega ajastuomaselt puudunud ka pealike sõjasalgad ja isehakanud röövlijõugud.
Seal polnud midagi pistmist reeglitega, vaid maanteeröövli tugevama õigusega. No
teate isegi – vabastajad – teie maisest varast teie vabastajad. Mnjah,
kuhupoole siis meie teel oleme?
Tõtt
öeldes olen veidi segaduses. Võib-öelda, et olen päris plindris. Milliste
kaaludega kaaluda tänapäeval au ja väärikust, kokkuleppeid, nende pidavust ning
teisalt paindlikkust ja kiiret reageerimist muutuvatele oludele. Mida me
sellest vaatekohast ootame dr. Riigilt. Pole ju riik mitte midagi muud, kui
meie endi poolt loodud fiktsioon, oma asjade paremaks korraldamiseks ja
kindlustunde tekitamiseks. Seega üks asi
on kui naabrimees võtab teie sae laenuks ja tagasi ei anna või ütleb, et
kaaruta mu hein ära, saad X Eurotugrikut, kuid pärast selgub, et see on hoopis
X-y-y-y. Jama lugu ja võib hädapärast minna ka kohtusse. Mida aga teha, kui dr
Riik „keset siledat maad”, ilma mingi kriisi ega katastroofita, lihtsalt tuleb
teed mööda vastu ja ütleb, et mul on raha vaja, ma tahan siin head teha, anna mulle
5% rohkem raha? Kas see pilt näeb välja lõputult
kasu tootva rahavestki või maanteeröövli moodi? Te pole selle peale mõelnud? Miks
ei ole? Sellepärast, et teie pilku hägustab alalõpmata justkui „õige retoorika”?
Nagu näiteks see, et me küll leppisime kokku, kuidas ja millal alkoholiaktsiise
tõsta, kuid see ei loe, sest meil st dr Riigil on vaja raha, sest … Ja siin
algabki häma … selleks et meie rahva tervist parandada, et vähem jooksid rsk.
Aga siis, kui eelnevad maksutõusu kokkulepped tehti, siis mõeldi, et „hunt
väänaku läbi kadaka põõsa kõveraga” sellele rahva tervisele? Lihtne lugu on
selles, et uus koalitsioonilepingu lubaduste pakett tahtis lihtsalt rahalist
vastet. Ja ärge süüdistage mind, et olen hoolimatu rahva tervise suhtes, ei
ole. Vastupidi mures olen. Olen mures, et investeerime mõttetult mõttetustesse,
aga hädasolijatele peame sent haaval raha kokku korjama Laulupeolt ja
Õllepeolt. Oot, oot praegu kohe tuli vägev idee – Õllepeod alkoholivabaks!!!
Yes!!! Jutu mõte on selles, et olenemata sellest kas meile meeldivad
alkoholitootjad või mitte, on see EV-s legaalne äri ja seda ei tohi kohelda kui
mingit kurjategijat, kui tuju tuleb siis halvustame või lööme jalaga.
Kokkulepped on kokkulepped. Kokkulepetest kinnipidamine on au küsimus. Seekord
on aul täiesti kindel hinnalipik manu pandud. Dr riigi au maksab … milj EUR. Ma
ei pane siia juurde neid ca paarikümmend milj, sest need on vaid arvestuslikud.
Pahede maksustamisest ja head tegemisest
Need pahed, mida maksustatakse on meie endi
poolt lubatud pahed. See ei tähenda, et tootjad oleksid pahelised. Neid tuleb
käsitleda, kui kõiki teisi ettevõtjaid, kõik teised lähenemised on …
maanteeröövli lähenemised.
Ja
poleks võib-olla tarvis olnudki rääkida seda ebapopulaarset aktsiisijuttugi,
kui see poleks muutunud tendentsiks. Näiteks alles verivärskelt raiusime
seadusesse mingi vanemapensioni „värgi” ja upsti … mõtlesime ümber. Kuigi see
pensioni liik on minu arvates üks imelik asi, on küsimus põhimõttes ja
otsustajate usaldusväärsuses. Usaldus on usaldusökonoomika alus. Veidi aja eest
püüti samade väidetega muuta kokkulepitud keskkonnatasude määra ja sammu, täna
räägime maksuarsenali lisanduvast teede maksustamisest jne. Vaadake teede
maksustamine on kindel suund, kuid kui keegi viitsib seda filosoofiat veidi
sügavamalt uurida, siis ei ole see mõeldud mitte lisamaksuna vaid kütuste
aktsiisimaksu asendajana. Tendens ise on lihtne, mootorid on muutunud nii „pann”
ökonoomseks, et kulutavad liiga vähe aktsiisikütust, pluss (õigemini küll
miinus) veel elektriautode olematu aktsiis, ei võimalda enam tulevikus koguda
piisavalt teehoiuraha. See ei ole mõeldud niiviisi, et vähendame eelarvelisi investeeringuid
ja lisame maksusid. Tegelikult on teemaksu puhul tegemist tehnoloogiliselt revolutsioonilise
muudatusega, mis võimaldab maksustada kõiki sõite olenevalt ajast ja
marsruudist. Aga see on ilmselt liiga keeruline palaval suvepäeval aru
saamiseks. Samas peame olema valvsad, et see ei kujuneks vaid lisanduvaks
maksuks vaid maksusk mis asendab kütuste aktsiisimakse.
AU,
kui kulla tähis
Alati
on kaalukausil valikud, kas ma saan, kas ma võin. Jah, dr Riik, kui vääramatu
jõud „võib”, kuid see „võib” on just selline „võib”, mida ta ei tohi teha. Kui
võim teeb seda, mida tal hetkeolukorras tundub tarvilik, siis sööstame kindlusetuse
pöörisesse. Pealegi nagu olen kirjutanud „Usaldusökonoomikas” on usaldus kaup.
Rikutud usaldus on solgitud kaup ehk nagu lõhutud vaas, seda võib küll kokku
liimida, üle värvida, kuid see on ikkagi vaid … lõhutud vaas. Lõhutud vaasi
võib küll hõigata „AUU, auu!”, kuid vett see enam ei pea.
Meid
kõiki kaalutakse kõigi teiste ja meie väärtuste ning põhimõtete suhtes kulla
kaaluga. See ei pruugi niimoodi välja paista, kuid ühiskonna automaatkaalud
töötavad pidevalt ja siis ühel momendil … Üllatus! Miks mind enam ei armastata,
miks mine enam ei usaldata? (vt
tsitaadid usaldusvaru). Ühel päeval on kullaväärtusega usaldusest saanud vaid
paha hais ja tühi jutt. Kuid millest me
alustasime? Õige, kindlustundest ja usalduökonoomikast. Vaat seda tahakski
edaspidi soovida.
Targutusi:
Max
Jacobson „Tulevik?” Tänapäev 2006
Lk18
„Soome poliitilised juhid järgisid – nagu mitmete teiste maade juhid sajandite
vältel – Machivelli nõuannet:
„Maa
päästmiseks ei tohi ära põlata ühtegi vahendit. Rooma julgeolek sõltus sõjaväest
ja sõjavägi tuli säilitada iga hinna eest; maa kaitsmine on alati õige,
sõltumata sellest, kas selleks kasutatakse ausaid või ebaausaid võtteis. Kui
sõjavägi päästetakse, võib Rooma kunagi häbi maha peata; kui sõjavägi
kaotatakse, ehkki see langes väga austusväärselt, kaotakse Rooma ja ka selle
vabadus.”
Rodney
Castledon „Sündmused, mis muutsid maailma” Time Warner Books 2005
Moosesest
ja juutide Egiptusest põgenemisest. „Siinai mäel Jahvega kohtudes sai Mooses
kümme käsku, väga lühikesed ja lihtsustatud seadusekogu.”
Henry
Kissinger „Diplomaatia Varrak 2000
Lk
26 „Praegu kujuneva maailmakorra peavad üles ehitama riigimehed, kes esindavad
ülimalt erinevaid kultuure. Nende käsutuses on määratu suured ja sedavõrd
keerulised bürokraatiaaparaadid, et riigimeeste energia kulub pigem
administratiivse masinavärgi teenimisele, kui eesmärkide põhjendamisele.”
Lk
26 „Intellektuaalid analüüsivad rahvusvaheliste süsteemide toimemehhanisme.
Riigimehed loovad neid. Ja analüütiku ning riigimehe vaatenurk on äärmiselt
erinev. Analüütik võib ise valida probleemi, mida ta soovib uurida, riigimehele
aga surub tegelikkus probleemid peale. … Riigimees peab tegutsema vastavalt
olukorrahinnangutele, mis pole tõestatavad sel hetkel, kui ta oma otsused teeb.
Tema üle mõistab kohut ajalugu, …”
Lk68
„Ricelieu „Inimene on surematu, tema päästmine on tulevikuküsimus, „ ütles ta
kord. „Riigile pole surematust antud, kui teda nüüd ei päästete, ei päästeta
teda kunagi.”
Lk
73 „”Riigiasjade ajamisel võib tõdede, „ kirjutas Richelieu oma Poliitilises
Testamendis, „et sellel, kelle käes on võim, on sageli õigus, ja see, kes on
nõrk, suudab maailmas valitsevale avalikule arvamusele ainult suurima vaevaga
selgeks teha, et ta pole eksiteel.”
Lk
865 „Riigimehe üks tähtsamaid ülesandeid on mõista, mis küsimused on omavahel
seotud ja võimendavad üksteist. Enamasti pole poliitikul siin erilist valikut.,
lõppude lõpuks ühendab eri küsimusi elu ise, mitte poliitika. Riigimehe osaks
on see side ära tabada, kui see tõepoolest olemas on – teiste sõnadega, luua
ajendite ja tõkendite võrgustik, et saavutada parim tulemus.”
No comments:
Post a Comment